Management

Klantinteractie
skip

8 redenen om een winkelsite te skippen

Waarom zo veel online kijkers uiteindelijk geen koper worden

© / CC0 / Pixabay,  OpenIcons / AGConnect
25 januari 2017

Waarom zo veel online kijkers uiteindelijk geen koper worden

Ook op internet, of wellicht zelfs meer nog dan in de winkelstraat, blijken bezoekers veel vaker kijkers dan kopers. En natuurlijk, de prijs is de meest voorkomende reden om af te haken; maar er zijn ook nog diverse andere showstoppers waar wél wat aan te doen is.

92% van de bezoekers van websites van retailers bezoekt die sites om andere redenen dan om een aankoop te doen. Dit blijkt uit tellingen in opdracht van leverancier Episerver (e-commerce-oplossingen in de cloud) en Optivo (marketingsoftware), onder 1100 Amerikaanse consumenten. Volgens hun rapport “Reimagining Commerce” zou 45 % van de online shoppers die een website voor de eerste keer bezoeken, primair uit zijn op informatie over een product of dienst. Een kwart wil prijzen of andere gegevens vergelijken en 1 op de 10 zoekt naar gegevens over vestigingen. 98% van de ondervraagden gaf aan af te haken als een site incorrecte of onvolledige informatie biedt.

Afhaken heeft een reden

Gevraagd naar redenen om niet tot een aankoop over te gaan, brachten de respondenten de volgende afhaakredenen naar voren:

  1. Prijsoverwegingen (65%)
  2. Moeilijke navigatie op site (42%)
  3. Elders een beter product gezien (38%)
  4. Ingewikkelde checkout-procedure (34%) 
  5. Trage site (28%)
  6. Onvolledige informatie (21%)
  7. Incorrecte informatie (14%)
  8. Een niet-gepersonaliseerde winkelervaring (4 procent)

Als consumenten een aankoop via de website of de mobiele app willen doen, gaat 60% direct naar de productpagina van het betreffende product, zo stelden de onderzoekers vast. 18% gaat eerst naar de uitverkoop-items en 7% zoekt eerst naar klantervaringen voordat ze verder gaan. Slechts een derde van de consumenten die een merksite of -app bezoekt met het idee een aankoop te gaan doen, zetten dit daadwerkelijk door. Twee derde van de ondervraagden verwacht in 2017 meer online aan te kopen dan in het voorgaande jaar. En 91% van de meest frequente shoppers denkt in 2017 nog meer online aankopen te doen. 

Wat potentiële kopers willen weten

Gevraagd naar de door hen meest verlangde informatie op winkel-sites brachten de respondenten de volgde zaken naar voren:

  1. Productspecificaties (76%)
  2. Reviews (17%)
  3. Plaatje van product (66%)
  4. Verkoopinformatie (38%)
  5. FAQs (28%)
  6. Video (13%)
Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
3
Reacties
Hans 25 januari 2017 14:16

Als de uitkomsten van dit onderzoek simpelweg tegen mijn eigen ervaringen aanhoud als online shopper, dan lijken die in redelijke mate overeen te komen. Voor mij zijn de cijfers uit het rapport dan ook niets meer dan een bevestiging.

Peter 25 januari 2017 12:39

@Leo Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen de internet kopers wereldwijd.

Helaas is het erg moeilijk om voor elk product de optimale klant benadering vast te stellen en aan de hand daarvan de webshop in te richten.

Ook vind je nauwelijks webshopbouwers die specialist zijn in een klein productgebied en voor een specifieke doelgroep.

De webshop eigenaar kijkt met andere ogen naar zijn product en webshop dan een bezoeker maar hij/zij beslist wel, vaak slechts op basis van een onberedeneerde emotie, over de uitstraling en werking van zijn/haar website.

Leo 25 januari 2017 12:27

Ik vraag mij altijd af in hoeverre zo'n onderzoek nu enige waarde heeft als je 1100 sukkels op een bevolking van bijna 319 miljoen amerikanen dit gaat vragen. En hoe zit het met Europa ?
Oh ja, dat is waar, die hebben geen webshops.......
Deze percentages zeggen m.i. dus helemaal helemaal niets (...)

Reactie toevoegen