Management

Governance
problem

Aandacht voor vernieuwing zakt in

Tactische rompslomp leidt IT-afdelingen af van strategische innovatie

© CC0 (via Pixabay),  aitoff
3 februari 2017

Tactische rompslomp leidt IT-afdelingen af van strategische innovatie

De gemiddelde IT-afdeling besteedt omstreeks 15 procent van z'n beschikbare manuren aan vernieuwing. En dat is waarschijnlijk niet genoeg om slagvaardig om te kunnen gaan met de digitaliteit-gedreven veranderingen in de markt.

Dat concludeert Dimension Data op basis van onderzoek van IDC. Vorig jaar bedroeg de inzet op innovatie nog 20 procent van de gemiddelde bemanning van de IT-afdelingen. Volgens de onderzoekers laat gesignaleerde terugval zich moeilijk rijmen met de toenemende strategische wenselijkheid van het vergroten van de klantbetrokkenheid, het toepassen van het Internet of Things (IoT) en het benutten van big data en data analytics die voor IT-innovatie binnen organisaties onvermijdelijk is.

Terwijl bedrijven weten dat hun IT-beheerorganisaties meer strategisch en minder tactisch moeten worden, hebben de meeste interne IT- en development-teams moeite om bij te blijven. De meeste bedrijven geven aan dat ze hun IT nog steeds op een onsamenhangende manier monitoren en aanpassen. IT-beheermedewerkers besteden gemiddeld meer dan 30 procent van hun tijd aan serviceaanvragen en het oplossen van problemen. 

Slechts twintig procent van de organisaties geeft aan zijn infrastructuur volledig geautomatiseerd en geoptimaliseerd te hebben.  De meerderheid van de bedrijven is op weg naar automatisering, maar heeft dat doel nog niet bereikt.

  • 9 procent van de organisaties heeft geen automatisering
  • 13 procent heeft beperkte automatisering
  • 32 procent heeft een gemiddeld niveau van automatisering en orkestratie
  • 25 procent is zeer geautomatiseerd

Veertien procent van de bedrijven geeft aan dat hun infrastructuur klaar is voor digitalisering, maar moet dat nog wel oppakken.

Volgens Peter Brandenburg van Dimension Data's business unit services lopen ondernemingen die hun IT-bedrijfsmodel niet ontwikkelen, het gevaar toekomstige kansen in de markt mis te lopen: “Slimme IT-organisaties begrijpen dat wanneer zij zich nu niet focussen op efficiëntie, zij in de toekomst belangrijke marktkansen kunnen missen”.

Efficiëntie is niet voldoende

De afgelopen tien jaar is de IT vooral gericht geweest op het verhogen van de efficiëntie: van kostenbesparing tot en met het anders inzetten van arbeidskrachten en het bijdragen aan een meer slagvaardige bedrijfsvoering. Maar in het digitale tijdperk is efficiëntie niet voldoende: "IT-beheerorganisaties moeten de uitvoering van de nieuwe digitale bedrijfsinitiatieven ondersteunen en een continu beschikbare IT-infrastructuur leveren, die aan de eisen van de eindgebruiker voldoet. Dit vergt duurzame IT-optimalisatie die betere service level agreements (SLA’s) levert, meer efficiëntie en een beter presterende infrastructuur met zo min mogelijk risico op downtime. Maar het vrijmaken van middelen voor innovatie blijft een uitdaging" stelt Dimension Data in reactie op het onderzoek. Brandenburg: “Succesvolle digitale transformatie vereist de juiste mix van mensen, processen en tools. Echter, platforms voor IT-serviceautomatisering zijn prijzig en het kost tijd die te ontwikkelen en succesvol te integreren in hybride IT-omgevingen.” 

Dimension Data gaf onderzoeksbureau IDC de opdracht een web-based enquête af te nemen voor een beter beeld van de trends en uitdagingen waar IT-organisaties mee worstelen op het gebied van infrastructuur en bedrijfsoptimalisatie, op weg naar hun digitale transformatie. IDC ondervroeg in tien landen IT- en senior managers van 275 ondernemingen met elk meer dan duizend medewerkers. Van de ondervraagde bedrijven zag twee derde hun IT-activiteiten als kern van de organisatie. 

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
1
Reacties
Atilla Vigh 03 februari 2017 12:20

Volgens mij moet je eerst willen informatiseren en dan pas automatiseren.

Reactie toevoegen