Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon, Apple en Google verhogen merkwaarde

Dat blijkt uit nadere analyse van de lijst van ‘100 Best Global Brands’, die Business Week samen met het analistenbedrijf Interbrand opstelde.
Een pakketje van Amazon op de stoep
© Shutterstock
Shutterstock

Interbrand maakt een schatting van wat een bedrijf de komende jaren aan zijn merk kan verdienen aan de hand van financiële prestaties, berekeningen van de omzet die toegerekend mag worden aan de kracht van het merk en toekomstprojecties van de markt waarin een bedrijf actief is.

Lijstaanvoerder is sinds jaar en dag Coca Cola. IBM en Microsoft nemen – op niet al te grote afstand - de posities 2 en 3 in. IT-bedrijven doen het toch niet slecht, met 18 noteringen in de top-100. Daarbij zijn bedrijven die het grootste deel van hun omzet in andere sectoren behalen dan IT – zoals Siemens – nog niet eens meegerekend.

Rang 2009 Bedrijf Waarde (miljarden $) Rang 2008 Groei (procent)
2 IBM 60,2 2 2
3 Microsoft 56,6 3 -4
5 Nokia 34,9 5 -3
7 Google 32 10 25
9 Intel 30,6 7 -2
11 HP 24,1 12 3
14 Cisco 22 17 2
20 Apple 15,4 24 12
24 Oracle 13,7 23 -1
27 SAP 12,1 31 -1
35 Dell 10,3 32 -12
43 Amazon 7,9 58 22
45 Accenture 7,7 47 -3
46 eBay 7,4 46 -8
56 Xerox 6,4 59 1
63 Blackberry 5,1 73 7
64 Yahoo! 5,1 65 -7
95 Adobe 3,2 nieuw n.v.t.

Bron: Business Week

IT-bedrijven horen dit jaar ook bij de grootste groeiers: de merkwaarde van Google nam volgens de analyses met 25 procent toe, die van Apple met 12 procent. Internetwinkel Amazon steeg 22 procent in merkwaarde. Snelste groeier was overigens Citi Group, met 49 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in