Management

Analytics
CEO Vesa Tykkyläinen van Basware

Analytics, AI en blockchain transformeren B2B-wereld in 2017

Basware brengt te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar in kaart

CEO Vesa Tykkyläinen van Basware © Basware
23 december 2016

Basware brengt te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar in kaart

B2B-processen rond inkoop, finance en treasury zullen komend jaar verder worden gestroomlijnd. Data-analytics, machine learning, crowd-interactie en de blockchain zullen worden aangewend om de klantervaring te verbeteren, onder meer door meer transparantie te bieden en door steun te geven aan de ambitie om duurzaam in te kopen.

Dat voorspelt Basware. “Organisaties dienen zich flexibel op te stellen in deze snel bewegende economie” voorspelt CEO Vesa Tykkyläinen. “Dat vereist transparantie in het gehele purchase-to-pay-proces, zodat mogelijkheden kunnen benutten, problemen kunnen aanpakken en zakelijke beslissingen met data kunnen schragen. Aan de andere kant wordt de noodzaak voor bedrijven om de leveranciersrelatie te versterken en goed contact te hebben met handelspartners belangrijker. Een cloudgebaseerde oplossing met een gebruikerservaring die vergelijkbaar is met webwinkels via een zakelijk netwerk wordt hierbij onontbeerlijk.”

Factureringsdienstverlener Basware zit uit de aard van zijn werkzaamheden dicht op de kernprocessen van de B2B-economie. Het bedrijf ziet dag-in-dag-uit wat bedrijven bezighoudt en welke prioriteiten en ambities ze hebben voor 2017. Dat overziend komt Basware tot de volgende trends voor 2017:

De klantervaring is leidend

Zakelijke gebruikers verwachten gebruiksvriendelijkheid. De millennial-generatie dringt op de werkvloer aan op verbeteringen op dit punt. Cloudgebaseerde en mobiele technologie en eenvoudig te gebruiken dashboard-analyses zullen het werk voor finance en inkoopprofessionals makkelijker maken.

Analytics en transparantie gaan hand in hand

Het verlangen naar meer transparantie zal in 2017 de toepassing analytics, interne samenwerking én samenwerking in ecosystemen verder aanjagen. Finance- en inkoopprofessionals zullen zich gedwongen zien verder te automatiseren binnen het purchase-to-pay-proces. Om toegang te krijgen tot kritieke informatie over leveranciers, aankopen, uitgaven en geldstromen worden grenzen tussen departementen geslecht. Via analytics, dashboards en rapporten krijgen belangrijke stakeholders inzicht in data, knelpunten en keuzemogelijkheden. Parallel aan de focus op interne samenwerking zullen bedrijven zakelijke ecosystemen ontwikkelen met handelspartners over de hele wereld, voorziet Basware.

Kunstmatige intelligentie

Robotic Process Automation (RPA) verhoogt in 2017 de efficiëntie van purchase-to-pay-oplossingen. Technologie-aanbieders zetten deze lijn door meer kunstmatige intelligentie en machine learning in hun oplossingen te verwerken.

Blockchain doet intrede in purchase-proces

De blockchain-technologie heeft volgens Basware de potentie om volgend jaar het speelveld van werkkapitaal-optimalisatie en networked purchase to pay verder open te breken.

De massa moedigt e-procurement aan

In 2017 zullen bedrijven meer collective- en crowd-sourced aankopen doen, waarbij het voor iedereen mogelijk wordt informatie te delen. Denk aan leveranciersreviews en socialmedia-achtige voorzieningen om samen aan bedrijfsdoelstellingen te werken (zoals kostenreductie of klantevredenheid).

MVO blijft belangrijk

Het groeiende belang van MVO zal niet alleen invloed hebben op de producten die bedrijven verkopen, maar ook hoe deze omgaat met het milieu en met welke bedrijven er zaken worden gedaan. Hierbij wordt onder meer gekeken naar hun CO2-uitstoot en hun MVO-initiatieven. De ambitie om verspilling en afval te reduceren zal onder meer doorwerken in het terugdringen van papierverbruik in zakelijke omgevingen. Die trend zal factureerprocessen en andere processen positief beïnvloeden, onder meer doordat papier niet alleen eco-footprint met zich meebrengt vaak maar ook processen stroperig en moeilijk beheersbaar maakt.

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen