Loopbaan

Carriere
auto

Autogekken

Vrijheid op vier wielen: een fotoserie van IT’ers met een grote liefde voor auto’s.

Tesla robotauto © Microsoft
22 februari 2017

Vrijheid op vier wielen: een fotoserie van IT’ers met een grote liefde voor auto’s.

IT’ers zijn allang niet meer die jongens die ­alleen geven om een vette paycheck en een dure leasebak. Jongere generaties kiezen werkgevers eerder op inhoud, ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit. Maar boys will be boys… Vier IT’ers vertellen over hun bolides: van een Tesla, een garage vol oldtimers tot een omgebouwde touringcar.

Bram Demandt

 

Bram Démandt (43) is SAP retail consultant bij myBrand. Naast een gewone leaseauto heeft hij vier hobbyauto’s: een Jaguar XJ6 uit 1973 (echte oldtimer), een BMW Z3 met wat slimme aanpassingen (youngtimer), een BMW740i (youngtimer voor dagelijks gebruik) en een Mercedes 500 SEC uit 1982 (oldtimer).

‘De leasewagen is omdat het niet anders kan…’

Bram Démandt is altijd dol geweest op auto’s en heeft een garage waar hij aan de auto’s kan sleutelen. “Vaak verkoop ik ze daarna weer. Al heb ik ook auto’s die ik liever niet verkoop.” Soms fluit zijn vriendin hem terug als hij weer enthousiast een auto wil bekijken. “Maar zolang ze er niet te veel last van heeft, vindt ze het best.”

Momenteel heeft hij vier hobbyauto’s. Zijn oudere auto’s zijn in ‘winterslaapstand’. “Zo heeft mijn Jaguar op dit moment een technisch mankement in de brandstoftoevoer. Mijn Mercedes mag vanwege belastingwetgeving tot en met maart niet meer de weg op. En de BMW Z3 is normaliter uitgedost als rallyauto, maar op dit moment is ‘ie even tussen twee uitvoeringen in.”

Hij rijdt ieder jaar met een aantal vrienden de Mille Miglia in Italië. Niet officieel, want daarvoor is zijn auto niet oud en duur genoeg. “Maar ik rij iedere etappe mee. De Z3 is uitgedost met mijn naam verbasterd erop en met startnummer 73, mijn geboortejaar. Ik zou het voor geen goud willen missen.”

Hij vindt het heerlijk om met zijn handen bezig te zijn na een dag zijn hersenen te hebben gebruikt op zijn werk. “Bij allebei komt creatiedrang kijken.” Als hij ooit de jackpot wint koopt hij meteen een Jaguar E-type. Het jaren ‘60-ontwerp, maar dan wel een uit de eerste serie, versie 4.2, vanwege de speciale bumpers en koplampen. En veel ruimte, wat handig is met zijn 1 meter 90.

Pascal de Wild

Pascal de Wild (41) is pre-salesconsultant in het Telindus Datacenter-team. In de avonden en in het weekend is Pascal vooral bezig met zijn hobby’s golfen en het rijden in oldtimers. Op dit moment heeft hij een Alfa Romeo Spider, een Porsche 924 en een Alfa Romeo Spider uit 1992. En hij heeft zijn verlanglijstje voor uitbreiding al klaar.

'Even de stekker  er uit'

Zolang hij zich kan herinneren, vindt Pascal de Wild auto’s al leuk. Als 10-jarig jochie nam hij zich voor om voor zijn dertigste in een Porsche 911 te rijden en dat is hem drie jaar voor het verstrijken van de deadline gelukt. “Het is een kwestie van lang sparen”, lacht hij. Hij en zijn vriendin gaan eigenlijk nooit op vakantie. “We wonen als god in Nederland en het toeren in een van onze oldtimers geeft me zo’n gevoel van vrijheid – dat is met geen pen te beschrijven.”

Hij heeft sinds kort een Alfa GT Junior uit 1970 staan – volledig in rally-uitvoering. Onlangs verkocht hij zijn Porsche 356 die in zeven jaar zoveel waard was geworden dat hij van de opbrengst meerdere oldtimers kon aanschaffen. Daarnaast heeft hij een origineel Nederlandse Porsche 924 uit 1977. Doel is om de Porsche dit jaar weer aan de praat te krijgen. “Ik schat dat er hooguit een paar weekenden voor nodig zijn”, zegt hij.

Als hij zijn schuur inloopt en zijn auto’s ziet, verschijnt er een permanente grijns op zijn gezicht. Een droomauto heeft hij niet. “Ik denk dat als geld geen rol zou spelen, ik dezelfde auto’s zou willen hebben als nu, hooguit een iets luxere uitvoering.”

De meest recente aankoop is een Volvo P1800 uit 1970. “Die stond al een tijdje bovenaan mijn lijstje, vanwege de mooie lijnen.” Het is zijn eerste restauratiewagen. “De lijst met dingen die verholpen moeten worden is lang, maar ik kijk er naar uit.” In zijn werk is hij permanent bezig met het bijblijven met de nieuwste technologieën. “Het lekkere aan zo’n oldtimer is dat ik even kan ontspannen: even die stekker eruit.”

Alex Bik

Alex Bik (46) is CTO van BIT en rijdt in een auto van de zaak: een rode Tesla, model S85. Daarnaast heeft hij een Van Hool-touringcar, die hij als camper heeft omgebouwd voor vakanties en uitjes met medewerkers, en ook nog een oud-­legervoertuig – een Land Rover Series III uit 1977 – waarmee hij lekker de blubber in kan. Tot slot heeft hij een toermotor van Yamaha.

‘Mijn Tesla is midlifecrisisrood’

Alex Bik rijdt in een felrode Tesla – of zoals hij het zelf noemt: midlifecrisisrood. Hij is fan van elektrisch rijden en dan is de Tesla model S85 het neusje van de zalm. “De auto bevat veel mooie technieken, is geruisloos en je hoeft maar om de 400 kilometer op te laden.” Bovendien is de auto goedkoop in de bijtelling. Alex schat dat hij 165 euro per maand kwijt is aan zijn auto, terwijl dat bij de Alfa Romeo die hij hiervoor had wel drie keer zo veel was. Hij gebruikt de Tesla ook voor privéritjes. Zo gaat hij een paar keer per jaar naar vrienden in het noorden van Denemarken. “Ik verdeel de roadtrip van 900 km in vieren en terwijl ik even uitrust en geniet van een bakje koffie gaat de Tesla 20 minuten aan de snellader.”

Verder heeft Alex een touringcar op de kop getikt via Marktplaats en die omgebouwd tot camper, nadat hij schrok van de prijzen voor een reguliere camper. Hij heeft zijn grootrijbewijs en gaat er regelmatig mee op vakantie met zijn vriendin, en gebruikt de bus ook voor het bezoeken van muziekfestivals met vrienden of om met collega’s op pad te gaan. De touringcar staat geparkeerd op het terrein van BIT, naast zijn Landrover uit 1977 die hij heeft opgeknapt. De Landrover noemt hij het andere uiterste ten opzichte van zijn Tesla. “De Tesla is een iPad op wielen, de Landrover is niets technologisch aan.”

Chris Moojen

Chris Moojen (38) is countrymanager ­Benelux en Frankrijk bij Dropbox. Hij rijdt in een Porsche 911/997 Coupé, handgeschakeld, in de kleur midnight blue. Hij reed jarenlang in leaseauto’s maar zou daar niet meer naar terug willen. Hij heeft ook nog een gezinsauto waar vooral zijn vrouw in rijdt.

‘Dit is MIJN feestje!’

Toen Chris Moojen een aantal jaren terug overstapte van Cisco naar Google kreeg hij voor het eerst geen leasewagen, maar een mobiliteitsvergoeding. Er ging een wereld voor hem open. “Het is heerlijk om niet vier jaar in dezelfde auto te rijden en te kunnen kiezen wat je zelf wilt.” Na een aantal verschillende auto’s te hebben gereden, die doorgaans snel waren en veel geluid maakten, kon hij zijn jongensdroom waarmaken. Hij vond na jaren zoeken zijn Porsche 911/997 Coupé uit 2005 – handgeschakeld. “Een Porsche moet je horen. Ik kan intens genieten van zo’n pruttelende koffiepot onder mijn kont”, lacht Chris.

Sleutelen doet hij zelf niet – dat laat ie liever over aan een specialist. Hij rijdt er inmiddels al weer twee jaar in en vindt het bijna tijd voor een andere auto. Al doet hij deze niet weg. “Als ik hem ergens kan stallen behoudt hij zijn waarde.” Nu parkeert hij hem gewoon op straat in Utrecht. “Ik ben er ook niet extreem zuinig op. Er is wel eens een buurman die zijn trekhaak erin parkeert – shit happens.” Hij rijdt er iedere dag in en noemt dat zijn feestje. Hij benadrukt dat de kosten meevallen. “Qua afschrijvingen is het niet zo spannend, omdat de auto al wat ouder is. Met mijn gezonde kilometervergoeding is dit prima te doen.” Zijn moderne BMW 5-serie die hij hiervoor reed was wat dat betreft duurder.

De opvolger moet apart zijn, mooi en over een sportief geluid beschikken – maar het moet ook betaalbaar zijn. “Liefst een BMW M5, model E-39, uit 2001-2003”, glundert Chris.

Zie ook Loopbaan op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen