Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven gaan aan de haal met data van klanten

Het CIM heeft 2500 mensen ondervraagd over hun ervaringen met bedrijven en hun verzamelwoede van persoonlijke gegevens, meldt de BBC. Daaruit bleek dat 57 procent geen vertrouwen heeft in een verantwoorde behandeling van die verzamelde data. Ook heeft zo'n 90 procent van de deelnemers geen flauw idee wat de bedrijven met hun persoonlijke data doen.

Bij de communicatie tussen bedrijf en klant is er ook het nodige mis. De bewoordingen op veel websites is volkomen ondoorzichtig. Een extra handicap is dat de klanten niet goed of zelfs helemaal niet lezen, want maar 16 procent neemt de moeite om de website van een aanbieder helemaal door te spitten en alle voorwaarden te lezen. Het gevolg is een hoop angst, die volgens het CIM eenvoudig voorkomen kan worden door de klanten beter voor te lichten.

Consumenten vinden het niet prettig als een bedrijf continu weet waar ze zich bevinden, bijvoorbeeld door analyse van gegevens van een smartphone. Ongeveer 1 op de 5 bedrijven doet dat echter al wel, terwijl 71 procent van de klanten daar beslist tegen is. Ook blijkt, dat 44 procent van de bedrijven bezig is om sociale media af te grazen, om gegevens te verzamelen over hun klanten. Ook daar moeten de meeste mensen niets van hebben.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in