Management

Klantinteractie
fouten worden zwaar aangerekend

Bedrijven snel aangebrand

Ook kleine fouten worden zwaar aangerekend

© Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0),  hobvias sudoneighm
8 december 2016

Ook kleine fouten worden zwaar aangerekend

Fouten die zakenrelaties begaan, worden in het bedrijfsleven maar mondjesmaat door de vingers gezien.

In de categorie ongemakken – zoals onzorgvuldigheid en vergeetachtigheid – accepteert 19 procent van de zakelijke beslissers 'geen enkele fout'. Fouten die financiële schade van rond de duizend euro veroorzaken, leiden in 46 procent van de gevallen direct tot het einde van een relatie. Dat concludeert SAP-dienstverlener myBrand uit een rondvraag onder ruim 500 zakelijke beslissers.

Kleine bedrijven zijn soepeler

Het meest vergevingsgezind blijken de kleinere bedrijven. Van de bedrijven met een omvang van 5 tot 50 medewerkers ziet slechts 4 procent geen enkele fout in de categorie ongemakken door de vingers, tegenover 22 procent van de bedrijven met 250 medewerkers of meer. Ook bij de fouten met een financiële consequentie van rond de 1.000 euro zijn grotere bedrijven minder coulant. 50 procent van de 250+ bedrijven accepteert geen enkele fout die dergelijke schade berokkend, tegenover 42 procent van de bedrijven met een omvang van 5 tot 50 medewerkers.

IT-sector blijkt coulanter

Verschillende branches staan ook verschillend tegenover fouten door zakenrelaties. Zo zijn zakelijke beslissers in bijvoorbeeld de IT-sector coulanter dan het landelijk gemiddelde. In plaats van de 19 procent, ziet in deze sector slechts 10 procent geen enkel foutje door de vingers. En, in tegenstelling tot de landelijke 46 procent, tolereert 30 procent van de zakelijke beslissers in IT geen fout met financiële consequenties van rond de 1.000 euro.

“Ook al is fouten maken menselijk, leuk zal het nooit worden”, stelt algemeen directeur Seger Theuns van myBrand. “Hoe zakenrelaties omgaan met een fout zegt meer over de relatie dan duizend woorden. Als dit direct het einde van de samenwerking betekent, dan zal de vertrouwensband nog niet zo stevig zijn geweest. Wederzijds vertrouwen is essentieel om elkaar te versterken. In dat geval kun je fouten in openheid bespreken en ervan leren. Op die manier zal blijken dat er een positieve keerzijde zit aan een fout.”

Gratis online toets

Met het onderzoek, waarvan verslag wordt gedaan in het rapport ‘Stand van zakenrelaties’ vraagt myBrand aandacht voor de mogelijkheden die IT-biedt om fouten in de interactie met relaties te voorkomen. Zakelijke beslissers die willen weten hoe hun zakenrelaties ervoor staat, kunnen zo'n relatie tegen het licht houden met de B2B Relatiescan, die myBrand als online tool is beschikbaar stelt via http://b2brelatiescan.mybrand.nl. De scan geeft naast inzicht in de kwaliteit van relaties ook handvatten om de zakenrelatie naar een hoger niveau te brengen.

 

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen