Innovatie & Strategie

Apps
Apps

Bedrijven worstelen met apps voor intern gebruik

Het gevoel overheerst dat men niet effectief genoeg gebruik maakt van de toch niet gloednieuwe technologie.

26 oktober 2016

Het gevoel overheerst dat men niet effectief genoeg gebruik maakt van de toch niet gloednieuwe technologie.

Terwijl de toekomst van de app in het contact met de klant alweer ter discussie staat, worstelen bedrijven nog met de vraag hoe ze dit instrument effectief kunnen inzetten richting hun werknemers.

Die conclusie valt te trekken uit onderzoek van Adobe. Dat Adobe dergelijk onderzoek uitvoert is op zich niet zo vreemd: het is zelf actief op de markt voor hulpmiddelen voor ontwikkeling van ‘enterprise mobile apps’.

De interesse in dergelijke zakelijke mobiele apps wordt aangezwengeld door de digitaliseringsgolf die verschillende bedrijfstakken overspoeld. Het gevoelen is dat met werknemers met apps effectiever kunnen werken dan met traditionele desktopsoftware, zeker wanneer ze hun werkzaamheden deels of geheel mobiel uitvoeren. Met interne apps is het makkelijker om medewerkers onder alle omstandigheden van actuele informatie te voorzien en waar nodig toegang te geven tot de back-endsystemen, en dat biedt in tal van situaties voordeel op - zoals actueel inzicht in klantgegevens, voorraadposities, status van bestellingen op welke plek dan ook.

Onderzoekopzet:

Adobe liet Edelman Intelligence 1500 managers met budgetverantwoordelijkheid ondervragen. 500 van hen waren werkzaam in de VS, en in China, Duitsland, India en het Verenigd Koninkrijk werden 250 managers benaderd. De ondervraagden waren werkzaam op de afdelingen Human Resources, Verkoop en Marketing – terreinen waarop volgens Adobe apps binnen het bedrijf de grootste bijdrage kunnen leveren. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 25 juli en 12 augustus van dit jaar in de vorm van en online enquête.

77 procent van de ondervraagden meldt dat hun organisatie al gebruik maakt van zakelijke mobiele apps.  En dat gebruik zal verder toenemen. Rond de tweederde constateert dat zowel het aantal zakelijke mobiele apps als het aantal gebruikers ervan binnen hun afdeling afgelopen jaar is gestegen. En ook tweederde denkt de komende drie jaar meer te gaan investeren in deze vorm van automatisering.

Die groei hangt samen met de verwachting dat gebruik van zakelijke mobiele apps  goed is voor de concurrentiepositie: 51 procent van de organisaties die binnenshuis apps gebruiken ziet een hogere productiviteit, 47 procent noemt verbeterde communicatie als voordeel en 31 procent noemt kostenverlaging.  Volgens de respondenten wordt appgebruik op tal van terreinen van kritiek belang. Daarbij worden uiteenlopende toepassingen als messaging and collaboration, klantenservice, verkoopondersteuning, ERP en toepassingen op het gebied van arbeidsvoorwaarden genoemd.

Niet verwonderlijk, dus, dat 61 procent van mening is dat organisaties zonder mobiele apps van dat gemis concurrentienadeel  ondervinden.  Nadelen zoals:

Adobe-onderzoek naar interne apps

Opmerkelijk is wel dat het onderzoek uitwijst dat veel organisaties er niet in slagen één van hun belangrijkste doelstellingen te realiseren: 62 procent is van mening dat het belangrijke is om met hun strategie op het gebied van zakelijke mobiele apps voor te lopen op de concurrentie. Maar slechts 34 procent denkt dat ze daar ook in slagen.

Lees meer over
Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
1
Reacties
Patrick van der Meer 26 oktober 2016 15:09

Beste Jelle,
Goed om dit te lezen, want wij hebben er een oplossing voor op de plank liggen.
Slimme communicatie tussen bestuur/managers en werkvloer/veld.
Als er al voldoende gecommuniceerd wordt bij een organisatie wordt dit gedaan d.m.v. intranet, Email, publicatiebord of brief. Wij pakken dit totaal anders aan met onze web en mobiele applicatie.
www.q-improve.com

Reactie toevoegen