Loopbaan

Carriere
blockchain

Blockchain-experts niet aan te slepen

Onderzoek Indeed: vraag naar specialisten stijgt explosief, aanbod blijft achter.

2 augustus 2017

Onderzoek Indeed: vraag naar specialisten stijgt explosief, aanbod blijft achter.

De vraag naar blockchain-experts groeit snel, maar professionals met deze expertise zijn nog altijd erg schaars.

Dat blijkt uit Europees onderzoek van Indeed. De vacaturesite keek in de periode november 2016 tot en met mei 2017 naar het voorkomen van de term blockchain in vacatures.

De belangstelling voor blockchain – de technologie achter de bitcoin, waarbij transacties worden vastgelegd die niet zijn te veranderen en die ook allerlei andere innovatieve toepassingen kent - is in een zeer korte tijd heel snel gegroeid. In 2015 was de zoekterm in vacatures zo goed als onbekend. In 2016 kwam de term in 17 procent van de vacatures voor. Dat groeide in mei 2017 naar maar liefst 28 procent.

Blockchain-banen gewild

Indeed onderzocht ook hoe vaak de term terugkomt in zoekopdrachten van werkzoekenden en concludeerde dat banen die gerelateerd zijn aan blockchain-technologie aan populariteit winnen. Het percentage zoekopdrachten met deze term lag in 2016 nog maar op 6 procent. In januari 2017 begon zich een stijging af te tekenen omtrent zoekopdrachten naar blockchain-functies en in mei 2017 was er sprake van een verdrievoudiging (18 procent) ten opzichte van eind 2016.
 

Hoewel er steeds meer banen rond blockchain-technologie beschikbaar komen, merkt Indeed dat die moeilijker in te vullen zijn. Ruim 15 procent van de vacatures voor blockchain-managers staan meer dan zestig dagen open, wat betekent dat er ondanks de stijgende interesse toch nog steeds een tekort is aan blockchain-profielen. Ook softwareontwikkelaars die steeds meer met blockchain te maken krijgen zijn schaars op de arbeidsmarkt. Meer dan 20 procent van de banen voor ontwikkelaars blijft meer dan zestig dagen open staan op Indeed.

Creatieve strategieën

Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed stelt dat met name technologiebedrijven vaak met elkaar moeten concurreren om toptalenten in de sector te werven. “De impact van blockchain op de arbeidsmarkt is groot, aangezien deze technologie mogelijk de wereld kan veranderen, zoals de manier waarop het internet dat gedaan heeft. Recruiters zullen dus creatieve strategieën moeten creëren om geschikte kandidaten op het vlak van blockchain voor zich te winnen.” Volgens Poos ligt daar een flinke uitdaging. “De wervingstechnieken van technologiebedrijven kunnen dan ook een inspiratie zijn voor andere sectoren in de huidige arbeidsmarkt.”

Nyenrode
Masterclass blockchain

Meer weten over het toepassen van blockchain-technologie? In de maanden oktober en november verzorgt AG Connect in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit een praktijkgerichte masterclass over dit onderwerp.
In 6 bijeenkomsten worden de deelnemers bijgepraat over de technologie, de impact op bedrijfsmodellen, juridische facetten en mogelijke toekomstscenario's. Docenten zijn afkomstig uit zowel de academische wereld (TU Delft) als uit de praktijk (Port of Rotterdam en Logicalis).

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Peter 03 augustus 2017 07:32

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".

Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk te beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hype

Reactie toevoegen