Blog: Windows 8 maakt gehakt van Windows 7

24 juli 2012
Als we Microsoft mogen geloven, wordt Windows 8 stukken sneller dan zijn voorganger Windows 7. In een blog zet een ontwikkelaar de verbeteringen op een rij.

De bijdrage aan het officiële blog ‘Building Windows 8’ is geschreven door Rob Copeland, de group program manager van het grafische team dat aan het nieuwe besturingssysteem werkt.

Windows 7 bracht al enkele verbeteringen in de mogelijkheden van DirectX, het Windows-onderdeel dat tot dan toe hoofdzakelijk de 3D-weergave in games en dergelijke voor zijn rekening nam. De nieuwe componenten waren Direct2D voor 2-dimensionale grafische voorstellingen en DirectWrite voor snellere weergave van tekst. Die waren zowel gericht op snelheid als kwaliteit. Daardoor werd DirectX een algemeen grafisch platform om applicaties sneller te maken, legt Steven Sinofsky van het Windows-ontwikkelteam uit.

Hardwareversnelling wordt in WIndows 8 breed ingezet

Windows 8, met de nieuwe gebruikersinterface Metro, zet de volgende stap door ‘alles’ in Windows met behulp van hardware te versnellen, aldus Rob Copeland. Een krachtige grafische processor wordt daarmee steeds belangrijker. Voortbouwend op DirectX hadden de ontwikkelaars 4 doelstellingen:

  • zorgen dat het werken met Metro soepel en snel gaat
  • hardwareversnelling bieden voor alle Metro-apps
  • DirectX nieuwe mogelijkheden geven om ‘schokkende’ visuele effecten te bereiken
  • een breder scala dan ooit aan grafische hardware te ondersteunen

Games zijn niet meer alleen maatgevend

Besturingssysteem en hardware – centrale processor, grafische processor, stuursoftware – zijn samen verantwoordelijk voor de grafische performance van Windows. Minder dan voorheen meet Microsoft deze prestaties af aan games, omdat bestaande benchmarks volgens Copeland “niet alles zeggen” over grafisch intensieve 2D ‘mainstream’-applicaties.

Daarom zijn nieuwe tests opgezet waarin gebruiksscenario’s centraal staan. De gebruikte criteria zijn frame rate (beeldjes per seconde), glitch count (gemiste frames), tijd tot eerste frame, geheugenbenutting en CPU-benutting.

Overzicht van de grafische verbeteringen

Bij de bouw van Windows 8 is de manier waarop Internet Explorer, Windows Live Mail en Live Messenger in Windows 7 van hardwareversnelling profiteren als uitgangspunt genomen voor ‘mainstream’-toepassingen. Copeland stipt aan tot welke verbeteringen in Windows 8 dat heeft geleid.

  • Tekst is verreweg het meest voorkomende grafische element in Windows. Verbeteringen op dit gebied zijn daardoor direct overal merkbaar. Het renderen van teksten in Metro-apps is geoptimaliseerd. Resultaat: tekstalinea’s worden 150 procent sneller weergegeven, titels en kopjes 336 procent sneller en de gebruikersinterface als geheel 131 procent sneller. Dit alles is vooral merkbaar bij het scrollen in lange documenten op een aanraakscherm.
  • Geometrisch renderen in 2D van tabellen, grafieken, diagrammen en andere elementen van de gebruikersinterface. Ook hierin zijn volgens Copeland “dramatische” verbeteringen bereikt, afgemeten aan framerates. Zo gaat het genereren van lijnen 184 procent sneller, dat van ellipsen 369 procent en van rechthoeken zelfs 438 procent sneller dan in Windows 7. De nadruk lag op webpagina’s in Internet Explorer 10 en de implementatie van HTML5 Canvas en Scalable Vector Graphics (SVG) in Metro-apps.
  • Renderen van afbeeldingen. Dit is belangrijk omdat plaatjes onderdeel zijn van heel veel gebruiksscenario’s, en ook omdat het bewerken van digitale foto’s in Windows “in ongelooflijk tempo” groeit, aldus Copeland. Zowel voor jpeg- als png-bestanden zijn optimalisaties voor alle CPU-architecturen bereikt. Ook het converteren van pixelformaten en het verschalen is verbeterd. Het decoderen en renderen van een serie testfoto’s in Windows 8 kost 40 procent minder tijd dan in Windows 7.
  • Renderen en weergeven van inhoud door apps. Copeland wijst erop dat 3D-games hier heel andere eisen aan stellen dan mainstream-applicaties, die bijvoorbeeld een statische tekst naast een spelende video laten zien. De ontwikkelaars hebben DirectX geoptimaliseerd voor apps die niet het hele scherm opnieuw hoeven te renderen als de gebruiker in de pagina scrollt. Hierdoor vermindert het aantal keren dat grafische data naar het geheugen moet worden gekopieerd. Ook het energieverbruik en dus de batterijduur profiteren hiervan.


Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.