Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Teleurstelling

CIO's: onze IT-afdeling schiet tekort

CIO's zien gat tussen verwachtingen bedrijf en wat IT kan leveren.

1 december 2016

CIO's zien gat tussen verwachtingen bedrijf en wat IT kan leveren.

De raarste constatering is wellicht het relatief geringe belang dat CIO's aan beveiliging hechten. Maar zelfs die lage lat haalt de eigen IT-afdeling in de opvatting van de CIO's niet.

Die conclusie is onontkoombaar na lezing van het CIO Survey 2016 - 2017 van Deloitte UK. Voor dat onderzoek zijn ruim 1200 CIO's in 48 landen ondervraagd. Tussen de verwachtingen van IT die de CIO's hun business toedichten en hun eigen inschatting van het belang van de betreffende onderwerpen zit nogal wat ruimte. En dat geldt ook voor de inschatting die de CIO's maken van het vermogen van hun IT-afdeling om die verwachtingen in te lossen.

Verbeteren van bedrijfsprocessen is de enige kunde die de CIO's hoger aanslaan dan het belang dat de organisatie waarvoor ze werken er naar hun waarneming aan hecht. Volgens een kleine 80 procent van de CIO's is kundigheid op dat vlak essentieel voor succes. Ongeveer 70 procent denkt dat er in hun bedrijf hetzelfde over gedacht wordt. Maar nog geen 40 procent meent dat zijn IT-afdeling daarin goed presteert.

Ook bij de bijdrage aan bedrijfsinnovatie zit er een behoorlijk gat tussen wat de CIO's van essentieel belang vinden en de inschatting van de prestaties van hun IT-afdeling. Tegen de 50 procent van de CIO's vind dat een essentiële bijdrage voor succes is, nog geen 20 procent denkt dat hun IT-afdeling daarin echt goed is. Ten opzichte van de verwachtingen die de CIO's hun organisatie toedichten, is het gat nog groter: 60 procent denkt dat het bedrijf daar veel belang aan hecht.

Bij drie andere kundigheden die naar inschatting van de CIO's voor de business bij de top 5 horen, is het gat tussen wat de CIO's belangrijk vinden en de prestaties die hun IT-afdeling leveren minder groot, al overtreft de IT-afdeling niet één keer de verwachtingen van de CIO. Maar de CIO's denken zelf wel dat bij die drie kundigheden nogal een gat gaapt tussen de kwaliteit van hun IT-afdeling en de verwachtingen die de organisatie waar ze voor werken, van de IT-afdeling koesteren. Bij kostenreductie, onderhouden van IT-systemen en het veilig houden van de IT-systemen gaapt er een gat van zo'n 25 procentpunten. Met name bij beveiliging is dat gat gezien de incidenten van de afgelopen tijd opmerkelijk te noemen.

Kansen voor de CIO

Deloitte constateert dat daar nog kansen liggen voor de CIO's om dichter tegen de behoeftes van hun bedrijf aan te schurken met wat ze kunnen leveren. Ze adviseren CIO's daarom om hun plannen en investeringen in technologie en vaardigheden kritisch tegen het licht te houden.

Maar het belangrijkste onderwerp waar de CIO's aan moeten sleutelen, is volgens Deloitte digitalisering. 28 procent van de CIO's meent dat de eigen IT-afdeling slechter dan gemiddeld scoort op digitale vaardigheden, met name waar het gaat om klantervaring en 'analytics'. 40 procent meent dat ze te weinig investeren in nieuwe technologieën en 'analytics'.

CIO's moeten zich goed bewust zijn van de rol die ze daar te spelen hebben en de kansen die dat hen biedt, schrijft Deloitte. Veel directieleden, vooral chief marketing officers en zelfs enkele CIO's zien digitalisering alleen als klantgerichte front-endtools en technologieën. Chief Operating Officers hebben de neiging te focusseren op het Internet of Things en de betekenis voor de leveringsketen en Chief Financial Officers richten zich veelal op analytics. Maar dat zijn alleen stukjes van de ijsberg die boven water uitsteken, stelt Deloitte. Onder water vraagt succes met digitalisering meer: zowel modernisering van de IT-systemen als aanpassingen in bedrijfsprocessen en -organisatie om met moderne IT nieuwe bedrijfsmodellen te kunnen ontwikkelen. De CIO verkeert in de beste positie om op dit terrein het voortouw te nemen, stelt Deloitte.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Atilla Vigh 02 december 2016 06:25

CIO (Chief Information Officer) was ooit eens, er zou nu en CAO (Chief Architecture Officer) moeten zitten in de RvB.
En dan bedoel ik wel die met de E vanEnterprise. Iemand die het DNA van de organisatie in zijn aderen voelt stromen. Dus niet alleen de digitale mogelijkheden kent, maar ook heel goed het primaire proces met al zijn dynamiek kent, de interne en externe geldstromen etc.... Deze persoon zou binnen de top het geweten van de organisatie moeten zijn, waarop de CFO, CEO en desnoods COO kunnen bouwen. De ICT zelf kan door een IT manager worden vormgegeven, die dat samen met de CAO doet.

René Notten - … 01 december 2016 12:17

Door het toepassen van software metrieken kun je de prestaties van je eigen IT afdeling (of die van je leverancier) benchmarken. Zo krijg je objectief inzicht in de werkelijke gerealiseerde performance en kun je de verwachtingen onderbouwd managen.
Mogelijk blijkt hieruit dat je IT afdeling nog niet zo slecht presteert als men denkt!

Reactie toevoegen