Beheer

Personal Tech
Windows 10

Consumentenbond waarschuwt voor update Windows 10

Creators update van Windows 10 lijkt geniepige opt-in voor reclame-tracking te bevatten.

© Pixabay CC0 Public Domain
14 maart 2017

Creators update van Windows 10 lijkt geniepige opt-in voor reclame-tracking te bevatten.

De Consumentenbond waarschuwt voor de nieuwe versie van Windows 10 van Microsoft die binnenkort verschijnt. Een verborgen optie in het privacymenu van het computerbesturingssysteem schakelt ongezien reclame-tracking in. Die houdt het surfgedrag bij om iemand advertenties-op-maat te kunnen sturen.

In het menu van de proefversie zit een verborgen schuifbalk, die pas tevoorschijn komt als je met de muis rechts over het scherm beweegt. "Na bladeren naar beneden, verschijnt in beeld de tekst: Laat apps reclame-id gebruiken om advertenties voor u interessanter te maken op basis van uw app-gebruik'', meldt de bond.

De Consumentenbond roept op alle verborgen opties zichtbaar te maken, opdat gebruikers niet onbewust instemmen met reclame-tracking op hun pc.

In een eerste reactie noemt Microsoft de conclusies voorbarig en benadrukt het softwarebedrijf dat het gaat om een proefversie. Maar daarmee gaat Microsoft voorbij aan het feit dat er al eerder klachten zijn geuit over de privacy-bescherming van Windows 10. In de standaard instellingen eigent Microsoft zich wel erg veel gegevens toe, vinden velen.

Ook ergeren velen zich aan het opdringen van ongevraagde boodschappen die Windows 10-gebruikers gepresenteerd krijgen. En dan gaat het niet alleen om het pushen van de eigen software, maar ook om verwijzingen naar aanbiedingen van derden in het startmenu, pop-ups in de taakbalk en soms zelfs in het spaarstandscherm.

Veel van degelijke narigheid kun je weren door het uitschakelen van de optie Meldingen weergeven van synchronisatieprovider. Dat is wel even zoeken; Microsoft heeft de mogelijkheid goed verstopt. Het weg te halen vinkje is te vinden door de Verkenner te openen (via de Windows-toets + E), dan het tabje Beeld aan te klikken, en dan uiterst rechts in het lint dat zich daaronder ontvouwt te klikken op Opties. Dan komt het menu Mapopties tevoorschijn, waarin je het tabje Weergave moet kiezen.  Ergens onder in de Geavanceerde instellingen voor Bestanden en mappen die zich dan tonen staat de uit te schakelen optie.

Meer maatregelen waarmee je je kunt vrijwaren van advertenties vind je in dit artikel op PC World. Maar als de methode die de Consumentenbond nu aantrof een voorbode is van wat komen gaat, zullen voortdurend nieuwe maatregelen nodig zijn voor mensen die op hun privacy gesteld zijn en niet steeds 'getrakteerd' willen worden op ongevraagde commerciële boodschappen.

Lees meer over
Zie ook Beheer op AG Connect Intelligence
7
Reacties
cyberiad 22 maart 2017 16:06

@Ruurd: je spreekt jezelf ook tegen. Je beweert dat de Windows updates niet gratis zijn, omdat de prijs doorberekend wordt in de prijs van de laptop. Dat zal best (voor niets gaat de zon op), maar als ik de prijzen van Apple producten in ogenschouw neem, dan snijdt jouw opmerking over jouw gratis updates geen hout. Apple producten zijn veel duurder dan vergelijkbare Windows producten, hun ondersteuning duurt korter, dus jouw gratis updates zijn per saldo duurder "gratis" dan Windows.
Iets om over na te denken....

cyberiad 22 maart 2017 15:55

@Ruurd: daarom maakt Apple zoveel winst? Omdat ze alles gratis weggeven, omdat ze niet inhalig zijn? Denk jij dat Apple geen informatie verzamelt? Waar ben jij dan geweest de afgelopen jaren. Beetje (heel veel beetjes) naïef, of je hebt een andere appel op het oog.
Voor legacy ondersteuning hoef je bij Apple niet aan te komen, de ondersteuning is ook veel korter dan bij Microsoft: "zoek het lekker zelf uit of koop een (te dure) nieuwe versie". Nee, zo gul is Apple ook niet, eigenlijk net zo inhalig.

Ruurd 18 maart 2017 16:24

Tsjonge jonge Paul. Dus die miljardeninvestering moet terugverdiend worden door mijn privacy te schenden. Van meneer Apple krijg ik al jaren gratis updates. En gratis een officepakket waar 99% van de mensen uitstekend mee uit de voeten kunnen. Hoe kan dat dan uit?
Men is bij Microsoft gewoon inhalig en ze geven - net als Google en Facebook - geen kloot om jouw privacy. Bovendien is de Windows die je op je laptop aantreft echt niet gratis. De leverancier van je laptop betaald daar gewoon voor en - geheel naar verwachting - berekent dat door in de prijs van jouw laptop.
Je opmerking over terugverdienen is dus gewoon quatsch.

Paul 15 maart 2017 09:18

Wim, je hebt gelijk dat Microsoft middels de telemetry (UTCSvc) data vastlegt op verschillende details niveaus, die zijn echter bedoeld om het systeem stabieler te maken. In een Enterprise versie kan je helemaal tot de SECURITY level gaan wat minimale systeem stabiliteit vastlegt. Het is SYSTEEM informatie. Echter is dat anders dan het artikel beschrijft, het is NIET bedoeld om advertenties te bepalen want er worden geen gebruikers gegevens of interesses vastgelegd (zoals bij Google zoekopdrachten) op basis waarvan advertenties worden verstuurd. Misschien dat dit in de toekomst anders wordt.. want ze moeten toch ergens een (terug) verdien model op de miljoenen investering in Windows vinden.

Paul 15 maart 2017 09:18

Wim, je hebt gelijk dat Microsoft middels de telemetry (UTCSvc) data vastlegt op verschillende details niveaus, die zijn echter bedoeld om het systeem stabieler te maken. In een Enterprise versie kan je helemaal tot de SECURITY level gaan wat minimale systeem stabiliteit vastlegt. Het is SYSTEEM informatie. Echter is dat anders dan het artikel beschrijft, het is NIET bedoeld om advertenties te bepalen want er worden geen gebruikers gegevens of interesses vastgelegd (zoals bij Google zoekopdrachten) op basis waarvan advertenties worden verstuurd. Misschien dat dit in de toekomst anders wordt.. want ze moeten toch ergens een (terug) verdien model op de miljoenen investering in Windows vinden.

Wim 15 maart 2017 07:53

Zelfs als heb je een zakelijke licentie, dan bezondigt Microsoft zich aan het ophalen van data.

Paul 14 maart 2017 18:55

tja...voor niets gaat de zon op. Voorheen moest er betaald worden voor een nieuwe versie van windows, maar Windows10 was al een gratis update voor velen (van windows 7, 8, 8.1) en Microsoft zal toch ergens de miljarden investeringen moeten terug verdienen. Net als Google dat terugverdiend met Android (b.v. met Google search) of kranten of informatie websites (incl. AG) online met advertenties. Dit zou ons dus niet moeten verbazen en als ik iets vreemd vind is dat je het nog kan uitschakelen. Ongetwijfeld zal een klant met betaalde licentie geen last hebben, misschien zou Microsoft een dergelijke licentie (zonder advertenties) voor de particulier moeten gaan aanbieden tegen een redelijk bedrag. Ik verwacht echter niet dat daar veel mensen interesse in zouden hebben.

Reactie toevoegen