Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Sociale media

De 10 beste tools om social media te managen

Eén Nederlands bedrijf in top tien van Zwitsers onderzoeksbureau.

© CC0 Pixabay
3 oktober 2016

Eén Nederlands bedrijf in top tien van Zwitsers onderzoeksbureau.

Het Zwitserse Goldbach Interactive heeft jaargang 2016 van zijn Social Media Toolreport uitgebracht. Het onderzoeksbureau wil ondernemingen helpen een gefundeerde keuze te maken in een marktsegment dat steeds complexer wordt.

De focus is dit jaar wel breder dan in voorgaande jaren. Goldbach Interactive keek voor het Social Media Toolreport 2016 niet alleen naar de monitoringfunctionaliteit, maar ook naar de managementfunctionaliteit. Voor opname in het 2016-rapport dienden de tools voor socialmedia-management ten minste over de volgende functionaliteit te beschikken:

  • Publishing: De tools moeten het mogelijk maken bijdragen direct op verschillende platformen te publiceren. Hoe meer platformen, hoe hoger de waardering. Ook keken de onderzoekers naar de mogelijkheid om platformfunctionaliteit aan te roepen, zoals de Facebook-functionaliteit om doelgroepen gericht te benaderen en in te perken.
  • Engagement: Interactiemogelijkheden zijn een cruciaal onderdeel van tools voor socialmediamanagement. De onderzoekers bekeken hoe goed de tools in staat zijn, reacties van gebruikers vanuit verschillende platformen rechtstreeks vanuit het tool te beantwoorden, door te sturen of als afgehandeld te markeren.
  • Monitoring & Analytics: In deze sectie draait het om het signaleren van de vermelding van het eigen merk en relevante steekwoorden op sociale media, de mogelijkheden die grafisch weer te geven, maar ook het bijvoorbeeld evalueren van profielen van ‘influencers’.

De toppers

De onderzoekers hebben gefaseerd uit een aanbod van 180 tools ruim twintig tools geselecteerd die nader aan de tand zijn gevoeld. Daaruit destilleerden ze de volgende top-tien.

  • Brandwatch + Hootsuite
  • Brand Monitor
  • Engagor
  • Falcon Social
  • Oracle Social Cloud
  • Radarly
  • Socialcom
  • Sprinklr
  • Talkwater + Hootsuite
  • Vico + Big

Waarbij opmerkelijk mag heten dat de tweede suite in deze opsomming – Brand Monitor – van Nederlandse origine is; het is ontwikkeld door het Amsterdamse Buzzcare. Het is het tweede jaar op rij dat Buzzcares Brand Monitor door Goldbach Interactive tot de 10 beste socialmediatools wordt gerekend.

De onderzoekers brengen geen rangorde aan in dit tiental. Maar ze identificeren wel een vijftal producten dat zich op onderdelen onderscheidt. Voor publishing scoort Hootsuite het beste, Engagor is 'best uit de test' voor Engagement, voor social account analytics komt Sprinklr als beste uit de bus, voor 'Earned media monitoring & Analytics werkt Radarly het best,  en Falcon onderscheidt zich in prestaties en gebruiksgemak. 

Eervolle vermeldingen

Bij de eervolle vermeldingen van Goldman Interactive vinden we een tweede Nederlands bedrijf: Obi4Wan. Obi4Wan – volgens Goldman Interactive marktleider in Nederland – onderscheidt zich volgens de onderzoekers met name in het prettige, goed navigeerbare interface, de mogelijkheid mensen te identificeren die op verschillende platformen verschillende gebruikersnamen hanteren, de ingebouwde CRM-module om gegevens van de eigen klanten aan te vullen en vergelijken en de goede rapportagemogelijkheden.

Eervolle vermeldingen zijn er ook voor Social Studio van Salesforce (snel, stabiel, brede dekking, makkelijk te filteren op landen en talen, maar nog onvoldoende geïntegreerd) en Pulsar uit Engeland (vooral sterk in monitoring en analyse dankzij het gebruik van metadata, beschikt over algrotimes om op beeld – zoals bedirjfslogo’s - te zoeken, maar is qua publiceren beperkt tot Facebook en Twitter en kan daar ook niet heel specifiek targeten).

Goldman Interactive heeft zijn onderzoeksaanpak, zijn bevindingen en zijn visie op de marktontwikkelingen gepubliceerd op zijn website. Om daar kennis van te nemen moet je het Duits wel machtig zijn. Het heeft zijn bevindingen wel samengevat in een Engelstalige infografic.

Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen