Management

Branche
Janinne Peek

Dell EMC Nederland op dreef met fusie

Hoe Dell en EMC in elkaar geschoven worden.

Janinne Peek © Dell-EMC
14 december 2016

Hoe Dell en EMC in elkaar geschoven worden.

Dell EMC zal in februari bekend maken wie de leiding krijgt van de Nederlandse vestiging. In elk geval tot dat moment leidt Jeannine Peek ‘het oude’ Dell.

“We zijn nu bezig de posities in te vullen”, laat zij weten. “Vanaf 1 februari 2017 krijgt de nieuwe organisatie definitief zijn nieuwe vorm met een nieuwe structuur.”

Dell maakte vorig jaar zijn plannen bekend voor een overname van EMC voor 67 miljard dollar. Nadat ook de Chinese overheid toestemming gaf voor de overname, is die sinds september dit jaar een feit. Daarmee is een bedrijf ontstaan met 140.000 medewerkers in 180 landen. Alle onderdelen van EMC, onder meer RSA, Pivotal, SecureWorks en Virtustream, worden nu zo veel mogelijk samengevoegd. VMware blijft een aparte entiteit en houdt ook zijn beursnotering.

Geen ontslagen

De ontslaggolf die onlangs werd aangekondigd waarbij twee- tot drieduizend medewerkers wereldwijd hun baan zullen verliezen, raakt de Nederlandse organisatie niet. “Er zijn hier geen ontslagen aangekondigd”, verzekert Peek.

“We gaan zo veel mogelijk samen maar de salesorganisaties blijven wel focussen op hun eigen klanten. Als er gezamenlijk klanten zijn, dan ‘teamen’ we”, zegt Jeannine Peek. “We komen nu ook bij klanten binnen die wel veel bij EMC deden maar niets bij Dell en vice versa. Zo hebben we meer openingen bij klanten.” Wat de klanten vooral willen van het nieuwe Dell EMC is “een omgeving waarin de onderdelen 100 procent op elkaar aansluiten. Dat zorgt voor makkelijkere implementaties en beheer en dát vinden ze erg belangrijk.”

In elkaar schuiven

Hoewel het samenvoegen van de organisaties nog in volle gang is, probeert Dell EMC nadrukkelijk voor klanten een “single point of contact” te behouden. Volgens Peek verandert er vooralsnog niet heel veel in de nieuwe Nederlandse organisatie. “Er schuift wat in elkaar.” Daarbij gaat het onder meer om teams van beide organisaties die op dezelfde klantgroepen zitten, bijvoorbeeld de publieke sector en dan kijken we wie de beste relaties daar heeft en wat de beste manier is van de twee teams om partners daarbij in te zetten. Daarnaast zijn beide bedrijven altijd gewend geweest met specialisten te werken. Dat blijft zo. We hebben nu een zeer breed portfolio, dus is het heel goed om veel specialisten te hebben.”

Goed idee

“Waar ik van onder de indruk was, is de manier waarop EMC grote opportunities aanvliegt. Hoe ze die opportunities doorpraten, hoe ze bespreken hoe ze het gaan aanpakken, hoe ze zorgen dat ze met de beste oplossing naar zo’n klant toegaan. De consistentie daarvan is heel goed. Dat hebben we dus gelijk van ze overgenomen.”

Groei verwacht Peek vooral uit Big Data en dat dan in combinatie met IoT. “Dat komt nu in de fase dat er toepassingen voor beschikbaar zijn.” Maar ook voorziet ze een sterke groei in het MKB op het gebied van cloudcomputing en in security.

Culturen mixen

Grote verschillen in de culturen van Dell en EMC zijn er niet, vindt Peek. “We werkten al eerder lang samen en dat is altijd heel goed gegaan. We kijken wel hoe we de culturen bij elkaar kunnen brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door duidelijk uit te spreken wat de gezamenlijk visie, missie en ambities zijn. We brengen teams ook samen op onderwerpen die net buiten de kernactiviteiten liggen maar die mensen wel raken. Zoals de ‘Women Networks’ van allebei, en teams die zich op duurzaamheid richten. We doen samen ‘charity-activiteiten’. Ik geloof niet in van die cultuurprogramma’s. Ik zoek liever thema’s die mensen echt aanspreken waardoor ze makkelijker met elkaar mixen. Dan wen je ook makkelijker aan elkaar. Maar je moet mensen wel de tijd geven om aan elkaar te wennen.”

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
2
Reacties
Gunk 15 december 2016 15:13

Nee, dat andere Dell bedrijf.

Bor Hcsob 14 december 2016 12:35

Hebben we het hier over het Dell bedrijf waar alle verkoopafdelingen (particulier en zakelijk computerverkoop) inmiddels opgeheven zijn en waar de klant volledig aan zichzelf wordt overgelaten? Alleen maar online bestellen en verder geen enkele support en het bedrijf is niet meer bereikbaar. Dell graaft met zijn 'beleid' binnenkort zijn eigen graf.

Reactie toevoegen