Management

Cloud
contract

DHPA-leden vernieuwen hun SLA-kader

Nederlandse cloud- en hostingproviders over op concreter en vollediger contracten

contract reading © delphinmedia,  CC 2.0 Generic
15 september 2016

Nederlandse cloud- en hostingproviders over op concreter en vollediger contracten

De Dutch Hosting Provider Association (DHPA) werkt aan een nieuw Service Level Agreement Framework voor z'n leden. De bedoeling is dat afnemers van clouddiensten straks meer duidelijkheid krijgen over wat ze wel en niet mogen verwachten van infrastructuurproviders die bij de DHPA zijn aangesloten.

Naarmate hosting steeds meer overgaat in cloud service providing, worden ook de afspraken (SLA's) tussen dienstenleveranciers en hun opdrachtgevers steeds meer 'one-size-fits-all'. En die standaardvoorwaarden zijn meestal nogal vaag en onvolledig. Dat was een jaar geleden de belangrijkste uitkomst van een onderzoek van adviesbureau Weolcan in samenwerking met advocaten kantoor Arthur’s Legal. Ofschoon het SLA-pakket van de DHPA in dat onderzoek als een van de minst beroerde uit de bus kwam, is het juist deze organisatie die de handschoen oppakte door in samenwerking met Weolcan een nieuwe en vooral meer complete en concrete versie te ontwikkelen. Uitgangspunt daarbij was het streven naar een zo grootmogelijke conformiteit aan de door de EU geformuleerde Cloud SLA Standardisation Guidelines [.pdf]. Zo bevat het nieuwe SLA-kader van de DHPA binnenkort vrijwel zeker:

  • expliciete bepalingen ten aanzien van exit en de daaraan verbonden overdracht van services en data
  • nadere specificatie van wat wordt verstaan onder 'state of the art' beveiliging (onder meer door verwijzing naar ISO-normering en certificeringen)
  • detaillering van de backup- en recoveryprocedures, met onder meer vermelding frequentie, momenten in de tijd, medium en bewaartijd.
  • expliciete commitment aan de eisen die voortvloeien uit de meldplicht datalekken
  • tal van concrete begripsbepalingen die tot dusverre ontbraken, rond onder meer responsetijden, up-time en mirroring.

De 'final draft' voor het nieuwe Service Level Agreement Framework zou inmiddels gereed zijn, en alleen nog screening en aanpassing op juridische details behoeven.

Code of conduct

De stichting DHPA vertegenwoordigt met meer dan 30 cloud- en hostingproviders in Nederland. De deelnemers moeten voldoen aan eisen op het gebied van professionaliteit, kwaliteit en aandacht voor informatiebeveiliging. De DHPA hanteert daartoe onder meer een code of conduct met richtlijnen ten aanzien van professioneel, integer en ethisch handelen. 

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
1
Reacties
Ruud Alaerds 21 oktober 2016 11:30

Op een speciale meeting op 8 november aanstaande wordt dit vernieuwde SLA Framework gepresenteerd.

Reactie toevoegen