Management

Governance
poppetje

Digitale transformatie is een zaak voor de directie

Drie Chief Digital Officers lichten hun rol toe

© CC),  3dman_eu
14 maart 2017

Drie Chief Digital Officers lichten hun rol toe

De 'I' in CIO staat oorspronkelijk voor informatie. Maar in de praktijk staat hij steeds meer voor technologie; incidentele pogingen om er 'innovatie' van te maken ten spijt. Ondertussen is 'informatie' verbasterd van hetgeen waar alles om draait, tot iets voor de backoffice, wat er vanzelfsprekend behoort te zijn. Net zo vanzelfsprekend als de handdoeken in het toilet.

Het vervangende buzzword is 'digitaliteit'; een wat ongrijpbaar concept dat juist dankzij die ongrijpbaarheid de fantasie aanjaagt. Digitaliteit heeft meer met klanten dan met computers te maken. Digitaliteit staat voor zakelijke vernieuwing. Digitaliteit is dispurtief. En daarom is digitaliteit een zaak voor de directie. Veel bedrijven schuiven het nog in bij de portefeuile van de CIO of soms ook wel bij die van de Chief Marketing Officer, maar organisaties die digitaliteit echt serieus nemen stellen een Chief Digital Officer aan.

Om een beeld te krijgen bij de rol van de CDO (niet te verwarren met de Chief Data Officer, die zich ietwat sneaky met hetzelfde acroniem tooit) bevroeg AG Connect drie CDO's:

  • Bart van Slobbe Verdiende z'n sporen als ondernemer in cyberspace, met onder meer writingtravellers.org, een gecrowdsourcete concurrent van Lonely Planet. Nu als Digital Director Benelux bij PSA Peugeot Citroën gedreven bezig met 'IT als middel om grenzen te verleggen'. Lees het interview
     
  • Paolo Cinelli, Digital Business Manager in titel, maar 'gewoon' verantwoordelijk voor de digitale transitie bij woonwarenhuis IKEA. Eerder CIO, bij Heineken en bij IKEA. Maar nu dus minder gericht op de IT en meer op wat je er als retailer mee kunt, en wat je er mee zou moeten willen: 'Hoe kun je digitale middelen ingezetten om het alledaagse bestaan van de klant nog weer een stukje aangenamer te maken?' Lees het interview
  • Frank Verkerk, de enige in deze miniserie die ook letterlijk 'Chief Digital Officer' op zijn visitekaartje heeft staan, bij ABN AMRO. Ooit marketingdirecteur bij diezelfde bank, daarna oprichter-directeur van het 'straight through processing' hypotheekbedrijf MoneYou, en nu terug in de schoot van ABN AMRO. Met een missie: 'Van ABN AMRO een echte omnichannel bank maken. Niet alleen van buitenaf bezien, maar ook intern'. Lees het interview
Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen