Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezicht passagiers Schiphol gescand

Het ministerie van Defensie, waar de Koninklijke Marechaussee onder valt, wil inzicht krijgen in de mogelijkheden en beperkingen van zo’n aanpak en tevens sonderen hoe bedrijven een “strategische en operationele samenwerking” op dat vlak zien. Van bepaalde vluchten wordt bij de aankomstgate een gezichtsscan gemaakt van alle passagiers. Een in een ‘hitlist’ gesignaleerde persoon moet realtime worden herkend en de Marechaussee dan gewaarschuwd. Deze toepassing heet ‘early warning.’
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Bij het tweede beoogde gebruiksdoel, ‘herkomst’ genaamd, gaat het erom ongedocumenteerde passagiers te koppelen aan het vliegtuig waarmee ze zijn aangekomen. Er melden zich nogal eens zwijgzame mensen zonder papieren als asielzoeker. Een opname op de controlepost waar iemand zich vervoegt, wordt dan vergeleken met de bij gates gemaakte scans. Gezichtsherkenning noemt Defensie voor de hand liggend, maar andere vormen van biometrie, zoals ‘iris on the fly’ sluit het ministerie niet uit. Ook dan “dienen van alle passanten gezichten te worden opgeslagen” en wel van voldoende kwaliteit “voor een latere herkenning of identificatie door mens of systeem.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in