Beheer

Personal Tech
reCAPTCHA

Google maakt reCaptcha onzichtbaar

Overtypen van slecht leesbare woorden of zelfs het aanvinken van een checkbox niet meer nodig.

10 maart 2017

Overtypen van slecht leesbare woorden of zelfs het aanvinken van een checkbox niet meer nodig.

Google zegt een nieuwe manier te hebben gevonden om mensen van computers te onderscheiden bij de interactie met websites.

Op veel site is de CAPTCHA een struikelblok bij het invullen van een formulier. De woorden of cijfers zijn zo slecht leesbaar dat de test wel twee of drie keer moet worden ingevuld voordat het formulier door de site wordt geaccepteerd. Gevolg: frustraties voor de invuller en, afhankelijk van hoe vasthoudend deze bezoeker is, ook voor de website-eigenaar. Immers interactie met bezoekers is doorgaans een van de doelen van het opzetten van een website.

De CAPTCHA (acroniem van Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) is noodzakelijk om te voorkomen dat robots de formulieren gebruiken voor het invullen van spamberichten. In geavanceerde versies van de test (No CAPTCHA reCAPTCHA) die sinds 2014 aan populariteit won, is het al voldoende om een vinkje te zetten bij het zinnetje 'Ik ben geen robot'. Die methode maakt gebruik van de manier waarop een mens zijn muis beweegt voordat het vinkje wordt gezet. De bewegingen zijn anders dan de manier waarop een robot zo'n pagina benadert. Maar net als bij andere vormen van reCAPTCHA slagen steeds meer spammers er in dit systeem om de tuin te leiden.

Kunstmatige Intelligentie speelt een belangrijke rol

Google zegt nu een manier te hebben gevonden waarbij zelfs het zetten van het vinkje niet meer nodig is. De techniek werkt onzichtbaar in de achtergrond. Jammer genoeg wil Google niets vertellen over hoe de techniek in zijn werk gaat. Dit is om te voorkomen dat de makers van spamrobots te snel op het spoor gezet worden bij het vinden van een manier om ook deze vorm weer te slim af te zijn.

Het enige dat Google kwijt wil is dat de nieuwe CAPTCHA gebruik maakt van 'machinelearning en geavanceerde risicoanalyses die zich aanpassen aan nieuwe en opkomende bedreigingen'. Website-beheerders die gebruik willen maken van de nieuwe technologie (Invisible reCAPTCHA) kunnen zich hier aanmelden.

Lees meer over
Zie ook Beheer op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen