Development

Governance
Google loep

Google werpt zich in strijd tegen nep-nieuws

Google weert bronnen van nep nieuws van zijn advertentie-netwerk

© Google
15 november 2016

Google weert bronnen van nep nieuws van zijn advertentie-netwerk

Google kondigt aan dat binnenkort zijn advertentiediensten niet meer toegankelijk zijn voor sites die zich bezig houden met het verspreiden van onwaarheden.

De afgelopen dagen is veel commotie ontstaan over de rol die dergelijk nepnieuws heeft gehad bij de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen. Steeds meer mensen hanteren sociale netwerken nog als enige nieuwsbron. Doordat de algoritmes van bijvoorbeeld Facebook in de tijdlijn van mensen vooral nieuws laten zien dat ze interesseert(filter bubble), kan nepnieuws in korte tijd heel populair worden. Het onderscheid tussen waarheid en nepnieuws is dan vaak lastig te maken.

Google wil nu het tonen van reclames op sites die informatie verkeerd weergeven, aan banden leggen, zei een woordvoerder van moederbedrijf Alphabet gisteren tegen Reuters. Eerder deed het bedrijf dat al met sites die geweld prediken, porno tonen of aanzetten tot haat. Het doel is dergelijke sites een mogelijkheid te ontnemen om geld te verdienen aan hun uitingen.

Google werd zelf ook geconfronteerd met nepnieuws afgelopen weekend. Op de zoekopdracht 'wie won de absolute meerderheid van de stemmen in de Amerikaanse verkiezingen?', kwam als antwoord: Donald Trump. Hoewel Trump op basis van het kiesmannensysteem de verkiezingen won, kreeg Clinton in absolute zin de meeste stemmen.

Geweldsvideo's en haatpreken op sites is met kunstmatige intelligentie nog wel te herkennen. Maar hoe Google precies het onderscheid gaat maken tussen nepnieuws en 'waar' nieuws, blijft onduidelijk. Er zit ook een behoorlijk grijs gebied tussen de twee uitersten. Dat probleem stipte ook Mark Zuckerberg aan eergisteren aan in een interview op de Technonomy-conferentie. Hij wees daarbij de suggestie van de hand dat nepnieuws in de NewsFeed op Facebook Trump de overwinning heeft opgeleverd. Hij gaat er van uit dat het nepnieuws op Facebook slechts gering van omvang is en bovendien begrijpt hij niet waarom één kamp dan gebruik zou maken van het verspreiden van het nepnieuws en de andere niet.

Facebook heeft al algoritme tegen nepnieuws

Toch zien anderen bij Facebook wel degelijk het probleem van nieuwsmanipulatie. Volgens Gizmodo zou Facebook zelfs al een algoritme hebben dat in staat is het nepnieuws te onderscheiden. Het probleem is alleen dat het gereedschap vooral conservatieve websites zou gaan uitsluiten en daarom is van het gebruik afgezien.

Facebooks VP product management verklaarde overigens eerder deze week tegenover TechCrunch te beseffen dat het bedrijf "veel meer moet doen" aan het probleem van misinformatie en zich "verantwoordelijk te voelen om het werk aan dit probleem voort te zetten."

Lees meer over
Zie ook Development op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen