Management

Governance
Change

Grootste barrières digitale transformatie zijn intern

Veel goede voornemens, maar weinig gevoel van urgentie

© CC0,  geralt
18 januari 2017

Veel goede voornemens, maar weinig gevoel van urgentie

Organisaties erkennen digitale transformatie in 2017 steeds belangrijker wordt. Maar bij veel bedrijven werken interne factoren de digitalisering nog fors tegen. Het gevolg is dat bedrijven het risico lopen ingehaald te worden door de concurrentie.

IDC sprak begin vorig jaar de verwachting uit dat tweederde van de 2000 grootste bedrijven wereldwijd (G2000) eind 2017 de digitale transformatie centraal heeft staan in hun strategie. Maar willen en kunnen zijn nog altijd twee verschillende dingen, zo onderstreept onderzoek van Telindus.

Bij een rondvraag onder 400 IT professionals gaf ruim een kwart (27%) van de ondervraagden aan dat ze het management niet kunnen overtuigen van de noodzaak om digitaal te transformeren. Een bijna even grote groep (25%) vindt het lastig om medewerkers mee te krijgen. Verder blijken onvoldoende mankracht (18%), onvoldoende budget (17%) en gebrek aan kennis (13%) de digitale transformatie in de weg te zitten. 

Onjuiste perceptie

Telindus' manager consultancy, Harm de Haan, herleidt de gesignaleerde struikelblokken onder meer tot een perceptie-fout: “De IT-afdeling heeft jarenlang enkel aan de achterkant geopereerd binnen bedrijven en ik begrijp dat het nog wennen is om IT als strategisch sparringpartner te zien. We zijn nu echter op een punt aangekomen waar dat wel noodzakelijk is. Om te kunnen voldoen aan de kritische verwachtingspatroon van de klant, in te spelen op marktdruk en nieuwe concurrentie, dient men digitaal te transformeren en na te denken over de wijze waarop IT een business-enabler kan zijn. Door op deze manier de meerwaarde van IT te erkennen, zal de rem van de digitale transformatie worden gehaald.”

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen