Management

Cloud
Infrastructure as a Service

Het beste cloudplatform volgens Gartner

Amazon Web Services, Google Cloud Platform en Microsoft Azure de maat genomen.

1 maart 2017

Amazon Web Services, Google Cloud Platform en Microsoft Azure de maat genomen.

Gartner heeft de drie leidende aanbieders van Infrastucture-as-a-Service-diensten de maat genomen. Amazon Web Services scoort in Gartners beoordeling het beste, maar dat betekent niet automatisch dat AWS in jouw situatie de beste keus is.

Amazon was er vroeg bij, met het aanbieden van een clouddienst. Vanuit die introductie van de Simple Storage Service in 2006 heeft Amazon met zijn Web Services een enorme voorsprong op de concurrentie weten te nemen.

De jongste cijfers van Synergy Research onderstrepen het verschil nog eens. Amazon Web Services haalde in 2016 40 procent van de bestedingen uit de markt. Dat is meer dan de omzet van de naaste concurrenten Microsoft, Google en IBM samen: hun omzetten tellen op tot 23 procent van de markt. De nummers 5 tot en met 14 scoren te zamen 18 procent.

Amazon Web Services' aandeel in de markt is ten opzichte van 2015 niet veranderd. De naaste concurrenten groeiden wel. Microsoft, Google en IBM zagen hun aandeel in de omzet met 5 procent groeien. Dat ging dus ten koste van de kleinere spelers in de markt. Overigens telt Synergy Research behalve de bestedingen aan IaaS ook die aan Platform-as-a-Service mee.

AWS ook winnaar op punten

AWS is niet alleen de grootste, zijn aanbod is ook het meest volledig, concludeert Gartner in een onderzoek van de IaaS-markt. Het nam de grote drie op 234 punten de maat, en daarbij ligt AWS duidelijk voor op zijn concurrenten. Van de producteigenschappen die  Gartner fundamenteel acht, vult AWS 92 procent in. Microsoft Azure komt op 88 procent, Googles Cloud Platform op 70 procent. Microsoft heeft hier wel een enorme inhaalslag gemaakt. Drie jaar terug, bijvoorbeeld, zat het nog op 75 procent. AWS scoorde drie jaar terug ook al 92 procent in Gartners meting.

Bij twee andere categorieën producteigenschappen is het gat groter. Van de eigenschappen die een cloudplatform bij voorkeur moet hebben, vult AWS er 71 procent in. Microsoft scoort hier 71 procent, Google 41 procent. Bij de leuke extra's scoort AWS 61 procent, Microsoft 47 procent en Google 24 procent.

Beste niet altijd de meest geschikte

Het meest uitgebreide aanbod hoeft niet altijd het meest geschikte te zijn, zegt Gartner er meteen bij. Door het uitgebreide palet aan mogelijkheden - op zich natuurlijk een sterk punt - is het lastig om grip te krijgen op de AWS-omgeving. Men kan makkelijk verdwalen in het rijke aanbod aan keuzes. Dat maakt het voor een effectieve inzet ervan noodzakelijk voldoende kennis van AWS op te bouwen of in te huren.

Ook een ander sterk punt van AWS verkeert soms in zijn tegendeel. AWS innoveert soms zo snel, dat het moeilijk kan zijn dat tempo te volgen met de inrichting van je werkzaamheden en je implementaties. En AWS heeft kennelijk niet de intentie om prijsleider te zijn. De structuur van de kosten die het in rekening brengt en de kortingen die je kunt krijgen is complex.

Azure is echte Microsoft-shop

Azure heeft vooral voordelen voor bedrijven die al klant zijn van Microsoft. Klanten met een Enterprise Agreement voor hun Microsoft-software krijgen aantrekkelijke kortingen. En de integratie met zijn PaaS- en Software-as-a-Service-omgeving maakt Azure voor gebruikers van die softwarevarianten van Microsoft aantrekkelijk.

Daar staat tegenover dat de producteigenschappen die Gartner verplichte kost vindt, niet altijd even goed uitgevoerd en gebruiksvriendelijk zijn als bij AWS het geval is. Er zijn vergeleken bij AWS minder leveranciers te vinden die hun producten met Azure integreren, en minder consultants met expertise in deze omgeving. En Microsoft is een minder natuurlijke bestemming voor opensource-toepassingen dan AWS of Google Cloud Platform, meent Gartner.

Google blinkt uit in specifieke taken

Googles aanbod is het minst uitgebreid. Het heeft ook nog niet zo'n uitgebreid netwerk van datacenters over de wereld uitgebouwd als AWS en Microsoft - wat een nadeel kan zijn  als je beducht bent voor inmenging van een buitenlandse overheid. Google is ook nog niet zo doorwrocht in het bedienen van zakelijke klanten als Microsoft en - inmiddels - AWS.

Daar staat tegeover dat Google op onderdelen een aanbod heeft waarmee het de concurrentie achter zich laat. Dat geldt volgens Gartner met name wanneer men grote datasets in de cloud wil stallen en bewerken of in wil spelen op nieuwe trends zoals het gebruik van containers en inzet van IaaS voor machinale leersystemen.

Per saldo is de keus dus niet simpel. Veel zal afhangen van de vraag, of de leverancier in kwestie de faciliteiten kan bieden waar in jouw situatie behoefte aan is. De 234 kenmerken die Gartner heeft opgesteld, kunnen bij het beoordelen daarvan behulpzaam zijn. Die zijn echter niet voor publicatie vrijgegeven, die zijn alleen beschikbaar voor de klanten van het adviesbureau.

Lees meer over
Zie ook Management op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen