Het opvallendste nieuws volgens Han van den Hof
Ook kunnen werknemers steeds meer acties zelf uitvoeren, waardoor de lijnen korter worden. Denk aan het online inplannen van een verlofdag. Dit verzoek hoeft niet meer ruim van tevoren bij de hr-afdeling ingediend te worden, met het risico dat het niet op tijd verwerkt wordt. Het personeel kan 7 dagen per week, 24 uur per dag zelf iets invoeren in het systeem. Ook thuis of onderweg vanaf hun eigen pc, smartphone of tablet.
Het werven van nieuw personeel via social media sluit zonder meer aan bij deze trend van automatisering. Lang niet iedereen leest nog dagelijks de vacaturepagina in de krant en het zoeken naar een nieuwe baan op vacaturewebsites neemt veel tijd in beslag. Maar de meeste mensen houden wel gedurende de dag hun social media in de gaten. Het vinden van je droombaan via die kanalen, zelfs als je niet actief op zoek bent, wordt dus steeds waarschijnlijker.
Bedrijven profiteren op hun beurt van diverse voordelen. Het bereik via social media is bijvoorbeeld veel groter. Een bericht op Twitter of LinkedIn is met slechts een enkele muisklik gedeeld. Bovendien bereikt de vacature gemakkelijker de juiste doelgroep, men volgt een bedrijf immers niet voor niets.
Ook het feit dat de hr-afdeling niet meer op zoek hoeft naar geschikte vacaturesites, die vaak ook nog eens betaald zijn, scheelt een bedrijf tijd en geld. Het verspreiden van vacatures via social media is naar mijn idee dan ook een logisch gevolg van de steeds verdergaande digitalisering van werkprocessen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee