Beheer

IT beheer
cloud

Hoe erg is een zeldzame cloudstoring?

Amazon had een heftige storing in zijn S3-dienstverlening.

© Pixabay CC0
1 maart 2017

Amazon had een heftige storing in zijn S3-dienstverlening.

Amazon Web Services kreeg gisteren te maken met een ernstige storing in een datacentrum in North Virginia. De schade is groot. Maakt het uit dat AWS een goede reputatie heeft met betrekking tot downtime?

Het probleem in het datacentrum zorgde voor een storing van de S3-dienstverlening die ruim vier uur aanhield. Het gevolg was dat duizenden websites en online-dienstverleners niet bereikbaar waren.

De storing geeft nog maar eens aan hoe belangrijk een betrouwbare clouddienstverlening is zeker van een aanbieder die met voorsprong de grootste in de markt is. De schade is dan gelijk enorm. Maar hoewel bij storingen bij kleinere aanbieders de totale schade minder is, zijn de nadelen voor de betrokken klanten er niet minder om.

Storingen in IT-dienstverlening zijn niet vreemd. Ook in bedrijfsdatacentra treedt uitval op, maar dan moet slechts het eigen bedrijf de klappen opvangen. Een overgang naar de cloud vermindert het risico op downtime ten opzichte van diensten vanuit het eigen datacentrum leveren. AWS heeft bovendien een goede reputatie. Volgens cloudanalist CloudHarmony presteert AWS zelfs beter dan het bedrijf zelf in zijn Service Level Agreements (SLA) belooft. Dat betekent een uptime van meer dan 99,9 procent.

Tijdens de storing in North Virginia bleven in de overige 13 regio's waarin AWS de wereld heeft ingedeeld gewoon in de lucht. Doorgaans heeft AWS S3 zelfs een jaarlijkse uptime van 100% sinds CloudHarmony in 2014 begon met de prestaties van cloudproviders te meten. Een uitzondering was een storing in 2015 die overigens ook zijn oorsprong had in North Virginia.

Reputatie biedt geen garantie

De vraag is echter waarom bedrijven die prat gaan op de redundancy in hun systemen, toch nog altijd storingen ervaren. De klanten die getroffen worden door zo'n storing, ervaren niet alleen financiële schade maar ook reputatieschade wanneer hun eigen dienstverlening hapert door de storing.

AWS staat bekend om zijn grondig onderzoek in de nasleep van een storing en een uitgebreide publieke verslaglegging daarvan. Als het goed is trekt het bedrijf dar zelf ook lering uit om nieuwe problemen te voorkomen.

Lees meer over
Zie ook Beheer op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen