Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Marlboro Man

Hoe ver we kunnen gaan met het beïnvloeden van gedrag?

Data en IoT kunnen mensen bewust en onbewust sturen

Marlboro Man © CC BY-SA 2.0 Flickr - cropped from original Elvert Barnes
28 juni 2017

Data worden door veel organisaties gebruikt om betere inzichten te krijgen en hun doelen meer effectief te bereiken. Door data selectief te gebruiken, kunnen ook meningen gedrag worden beïnvloed. Technisch zijn er nauwelijks beperkingen. Is dat wenselijk? Of zijn grenzen noodzakelijk?

Framen is selectief datagebruik, specifiek voor doel en doelgroep. De selectie is gericht op het creëren van een beeld of een mening door herhaling en verspreiding van selectieve informatie. “Constant repetition reinforces and enhances neural circuits, enhances memorability and encourages acceptance of the frame”, stelt Marshall Soules, voorheen professor aan de Vancouver Island University en nu mediaconsultant. Het effect van framen wordt versterkt doordat leden van een groep de neiging hebben mee te gaan met wat de groep vindt (sociale bewijslast). Roken werd lang normaal, lekker en niet ongezond gevonden. We deden het bijna allemaal. Het kostte tientallen jaren om ons – de groep – van het tegendeel te overtuigen. Experts spraken elkaar tegen. Dat doet denken aan de discussie over vervuiling van de wereld. Wat is waar?

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!