internet of Things

‘Internet van dingen’ een stap dichterbij met EU-middleware

Het internet van alles © CC0 Public Domain,  kropekk_pl
17 juli 2009
Elke auto bevat nu minimaal twintig sensoren, elk ontworpen voor een eigen taak in de optimalisering van de werking van het voertuig. Met elke nieuwe generatie auto’s neemt dat aantal toe. Maar ook buiten de auto neemt de toepassing van sensoren een vlucht, bijvoorbeeld in industriële toepassingen, maar ook in de keuken om de magnetron op de juiste momenten in en uit te schakelen.

Het combineren van informatie uit verschillende sensortoepassingen kan veel toegevoegde waarde opleveren, bijvoorbeeld om een actueel beeld van de veiligheid van een auto te creëren. De onderzoekers betrokken bij het EU-gesubsidieerde project Embedded Middleware in Mobility Applications (EMMA) verwachten dat een heel nieuwe set aan applicaties te ontwikkelen valt die bijvoorbeeld actie ondernemen wanneer een plotselinge terugval in snelheid optreedt in combinatie met gegevens over het wegdek, de buitentemperatuur of signalen van voor- of achterliggers.

Het doel van het EMMA-project was niet een commercieel product te bouwen, maar te laten zien dat het systeem werkt, stelt projectleider Antonio Marqués Moreno. Het combineren van sensorgegevens en het aansturen daarvan is echter complex en vaak specifiek voor een bepaald type sensor. De projectdeelnemers – acht universiteitsgroepen uit Duitsland, Italië, Korea, Spanje, Polen en het Verenigd Koninkrijk – hebben dat probleem samen bij de kop gepakt. Zij bouwden een middelwarelaag en een ontwikkelomgeving die het creëren van nieuwe applicaties veel makkelijker maakt. Het prototype dat is gebouwd heeft de naam EMP2 meegekregen.

De deelnemers hebben de auto­industrie als voorbeeld genomen bij hun ontwikkelstrategie. Autoproducent Fiat werkt als deelnemer in het project aan de toepassing van de middelware bij het optimaliseren van de individuele cilinders in een motorblok. Ook testten de onderzoekers in Londen een auto die volautomatisch met een radar gedetecteerde obstakels doorgaf aan het verkeersmanagementsysteem.

De onderzoekers zien echter een generieke rol voor het platform in een ontwikkeling die wel wordt aangeduid met ‘the internet of things’. Dat concept gaat ervan uit dat de komende tien jaar vrijwel alle apparatuur, schakelaars en meubilair in en om het huis en op het werk ‘embedded’ intelligentie ingebouwd krijgt en een IP-adres om de functionaliteiten te benaderen. Door de koppeling met het web of lokale intelligente netwerken is tevens een grote hoeveelheid rekenkracht beschikbaar om de gegevens van de sensoren in de verschillende apparaten te bewerken.

Lees meer over
Reactie toevoegen