Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Kunstmatige Intelligentie

Inzet AI essentieel in concurrentiestrijd

Grote verschuiving in bedrijfsmatige toepassing kunstmatige intelligentie staat op stapel

© CC BY 2.0 - Flickr.com Gwydion M. Williams
16 maart 2017

Grote verschuiving in bedrijfsmatige toepassing kunstmatige intelligentie staat op stapel

De toepassing van kunstmatige intelligentie vindt nu nog vooral plaats op IT-afdelingen, bijvoorbeeld voor beveiliging. Binnen drie jaar verschuift dat accent naar sales, marketing en klantenservice, verwacht een derde van de ondervraagden in een onderzoek onder topmanagers.

De grootste impact heeft de inzet van AI echter op intern gerichte bedrijfsfuncties, zoals finance, strategische planning, corporate development en HR. Dat is ten minste de overtuiging van een op de vijf ondervraagden in de Global Trend Study  'Getting Smarter by the Day: How AI is Elevating the Performance of Global Companies' die Tata Consultancy Services gisteren publiceerde. Het adviesbureau ondervroeg daarvoor wereldwijd 835 managers van bedrijven uit verschillende sectoren.

De managers verwachten dat de inzet van kunstmatige intelligentie leidt tot banenverlies, wel 5 tot 7 procent in 2020. Toch zien de bedrijven die AI succesvol denken in te kunnen zetten, uiteindelijk drie maal meer nieuwe vacatures per functie vanwege AI vergeleken met bedrijven die de minste AI-gerelateerde omzet- en kostenverbeteringen verwachten.

K Ananth Krishnan, Chief Technology Officer van TCS concludeert dat kunstmatige intelligentie een  essentieel en geïntegreerd onderdeel moeten worden van de organisatiestrategie. “Nu bedrijven een beter begrip beginnen te krijgen van hoe ze AI kunnen inzetten voor hun zakelijke doelen, zullen ze ook de duidelijke impact van deze transformatieve kracht ontdekken. Dat zien we terug in onze Global Trend Study, die aantoont dat vooruitstrevende bedrijven forse investeringen in AI zijn gaan doen.”

Nu nog vooral AI in IT-taken

Uit de studie blijkt dat bedrijven AI nu voornamelijk inzetten voor detectie en preventie van hacks en beveiligingsdreigingen. Bijna zeven van de tien bedrijven (68%) geven dat aan. Verder heeft AI een rol bij het opsporen en oplossen van gebruikersproblemen en bij automatiseringstaken.

De komende jaren komen daar toepassingen bij in het faciliteren van klantenservicemedewerkers om klantproblemen op te lossen en te anticiperen op toekomstige aankopen. Ook zien de ondervraagden toepassingen bij snelle en veilige nachtelijke verwerking van grote batches financiële transacties en het ontlasten van HR-managers door het regelen van tijdrovende inwerkprocessen voor nieuwe medewerkers.

De managers zien als grote lijnen de ontwikkeling van cognitieve systemen die

  • continu zelflerend zijn,
  • in staat zijn veilige, betrouwbare beslissingen te nemen gebaseerd op zeer grote hoeveelheden data,
  • en het vertrouwen van managers weten te winnen in wat AI hun adviseert te doen
Global Trends 2016 Tata Consultancy Services
Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen