Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Ontslag

IT maakt werknemer voor veel CIO's irrelevant

Ontwikkelingen in robotica en kunstmatige intelligentie veranderen denkraam CEO's.

© Pixabay CC0 Public Domain
5 december 2016

Ontwikkelingen in robotica en kunstmatige intelligentie veranderen denkraam CEO's.

Het is een opmerkelijke uitkomst uit een onderzoek van het Amerikaanse managementadviesbureau Korn Ferry: de gedachte dat de werknemer er niet meer toe doet, begint post te vatten.

Competente werknemers vinden, dat was tot nog niet zo lang geleden prioriteit nummer één. Maar in grotere ondernemingen is die zorg inmiddels passé, kun je concluderen uit onderzoek van Korn Ferry onder 800 managers van bedrijven met ten minste een miljoenenomzet.

Het meest opmerkelijk is de inschatting van de CEO's over de impact van de opkomst van kunstmatig intelligente systemen, robotica en automatisering. 44 procent van de ondervraagden is van mening dat mensen in de toekomst voor werk goeddeels irrelevant zullen worden.

Eenzelfde mindset spreekt uit de ranglijst van de belangrijkste waardebepalende elementen voor de onderneming van 2021. Dat zijn in de ogen van de ondervraagde CEO's technologie, R&D / innovatie, producten / diensten, merk en vastgoed. Opmerkelijke afwezige: de werknemer.

Meer waarde uit technologie

Die nadruk op technologie blijkt ook uit antwoorden op andere vragen. Bijna twee derde van de CEO's verwacht dat technologie over 5 jaar de belangrijkste bron van concurrentiekracht van hun bedrijf zal zijn. En iets meer dan twee derde meent dat technologie in de toekomst meer waarde zal scheppen dan mensen. Technologie is zo bepalend geworden voor hun denken en werkzaamheden dat het 40 tot 60 procent van hun strategische focus, financiële investeringen en tijdsbesteding van de directieleden in beslag neemt. 40 procent meldt dat hun aandeelhouders druk uitoefenen in tastbare waardebepalende elementen zoals technologie.

Vooringenomenheid

Korn Ferry vindt die aandacht voor technologie overdreven, en niet verstandig. Het hanteert in dit verband de term 'tangibility bias', vooringenomenheid ten aanzien van tastbare zaken. "In het licht van onzekerheid geven ze in hun denken, plannen en activiteiten voorrang aan het tastbare, aan wat ze kunnen zien, aanraken en meten, zoals investeringen in technologie. Een exacte waarde bepalen van mensen is veel moeilijker, ook al bepalen die mensen de eaarde van technologie, inoovatie en producten rechtstreeks", laat global managing director solutions Jean-Marc Laouchez noteren in het persbericht van Korn Ferry naar aanleiding van zijn onderzoek.

 

Lees meer over
Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
2
Reacties
Atilla Vigh 05 december 2016 20:24

Weten die CEO's dat ook hun medewerkers vaak hun uiteindelijke klanten zijn. Het mes snijdt aan twee kanten.

Marc Schluper 05 december 2016 18:32

Het wordt tijd de CEOs weg te automatiseren. Als ze in de directiekamers niets beter te doen hebben dan fantaseren over intelligente computers die iedereen kunnen vervangen, laten ze dan beginnen met de duurste leeghoofden.

Reactie toevoegen