Innovatie & Strategie

Branche
Carel van Helsdingen 2 getthere

Nederlands 2getthere naar VS

2getthere vestigt zich in San Francisco, het hart van Silicon Valley.

5 januari 2017

2getthere vestigt zich in San Francisco, het hart van Silicon Valley.

2getthere wil vanuit Silicon Valley de derde grote internationale markt voor autonome vervoersoplossingen gaan bewerken. Het bedrijf uit Utrecht heeft al kantoren in Azië (Singapore en Taiwan) en het Midden Oosten (Dubai).

Carel van Helsdingen, topman en oprichter van 2getthere hoopt 25 jaar nadat hij zijn eerste zelfrijdende voertuigen aan Apple leverde, in Silicon Valley ‘een partner te vinden die voor jaren met ons verder wil’. “De aanwezigheid aldaar moet nieuwe samenwerkingen opleveren.” Deze maand opent het nieuwe kantoor haar deuren.

Amerikaanse markt openbreken

Van Helsdingen denkt dat hij vanuit Silicon Valley de perfecte uitgangspositie heeft om de markt van autonoom vervoer in Amerika open te breken. 2getthere is gespecialiseerd in automatische voertuigen die, zonder aanwezigheid of interventie van chauffeurs, duizenden passagiers per dag vervoeren. Het leverde al in 1997 het eerste onbemande vervoerssysteem aan Schiphol en een andere toepassing is de ParkShuttle op het bedrijventerrein Rivium in Rotterdam. Bovendien heeft het in Azië en het Midden-Oosten autonoom rijdende taxi’s als minibussen rondrijden en de PRT-voertuigen (Personal Rapid Transit) in Masdar City in de Verenigde Arabische Emiraten (zie foto hieronder).

Personal Rapid Transit voertuig in Abu Dhabi

2getthere verwacht binnen enkele jaren in de VS ‘minimaal drie tot vijf van dit type oplossingen per jaar’ te kunnen verkopen. “Dat is goed voor een totale ordergrootte van 150 miljoen tot 300 miljoen dollar.”

Het Utrechtse bedrijf koos voor een vestiging in Silicon Valley omdat daar niet alleen veel toonaangevende ontwikkelaars van techniek voor autonome transportmiddelen zijn gevestigd, maar ook omdat er een enorme marktpotentie is. “Met name de snelle groei van uitgestrekte bedrijfscampussen biedt grote kansen voor ons”, zegt van Helsdingen. “Denk bijvoorbeeld aan de Microsoft-campus in Seattle, de fabriek van Tesla in Nevada of de campussen van Apple en Cisco. Voor bedrijfsterreinen op die schaal zijn autonome mobiliteitsoplossingen het meest voor de hand liggende alternatief.”

Goede kaarten

Volgens Van Helsdingen beschikt zijn onderneming over goede kaarten. “We komen niet met lege handen: we zijn specialist in de ontwikkeling van voertuigsoftware, verkeersregelsystemen, dispatching ofwel de overkoepelende software om een vloot aan te sturen en in het softwarematig integreren van verschillende sensoren. We praten nu ook al met diverse partijen daar om te kijken waar de synergiën liggen. Dat proces gaat onvermijdelijk een boost krijgen nu we ons daar ook fysiek gaan vestigen.”

Smart cities

2getthere ziet ook grote commerciële kansen in het ontwikkelen van vervoerssystemen voor grote pretparken en middelgrote vliegvelden (vanaf 1,5 miljoen reizigers per jaar). Volgens het bedrijf is een potentiële orderstroom van 50 tot 100 miljoen dollar per jaar dan ook niet onrealistisch. Op termijn heeft het Nederlandse bedrijf ook grote verwachtingen van de ontwikkeling van smart cities. “Autonoom vervoer is daarin zonder uitzondering een van de speerpunten, of het nu gaat om Automated People Mover Systems, Automated Transit Networks of Shared Autonomous Vehicles”, aldus van Helsdingen.

Het bedrijf gaat komend jaar ook een nieuw onderkomen in Utrecht betrekken, inclusief eigen testbanen. Er werken momenteel zo’n 50 ontwikkelaars, IT-specialisten en ingenieurs bij 2getthere.

Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen