Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bedrijven traag met digitale werkplek

Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten, digitale oplossingen en managed services. Het onderzoek is uitgevoerd door Wakefield Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Naast Nederland werden er IT-beslissers van topbedrijven in Australië, Canada, Duitsland, Singapore, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië ondervraagd.
mobieltje

Twee tot vijf keer langer dan gemiddeld

Van de ondervraagde Nederlandse beslissers verwacht meer dan driekwart dat de werkplek zoals we deze nu kennen, zal verdwijnen. Maar liefst 8 op de 10 respondenten denkt dat een digitale werkplek voordelig is voor hun bedrijf. Tegelijkertijd verwachten zij nog 2 tot 5 jaar nodig te hebben voor het realiseren van een digitale werkplek. Op zo'n plek worden applicaties, informatie en samenwerking bij elkaar gebracht in een context die is afgestemd op de rol, plaats en taak van de individuele werknemer. Wereldwijd ligt dit met gemiddeld 12 tot 14 maanden een stuk lager.

Verreweg de grootste uitdaging voor de Nederlandse bedrijven blijkt om binnen de organisatie kennis en contacten te vinden vanuit de verschillende locaties en afdelingen. Maar liefst 57,7 procent verwacht hier veel moeite mee te hebben. Bijna 4 op de 10 van de ondervraagde Nederlandse beslissers geeft aan dat belangrijke data niet goed verspreid wordt binnen het bedrijf doordat het tussen verschillende afdelingen blijft hangen.

Delta Airlines koploper

Bedrijven kunnen met digitale werkplekken straks veel efficiënter en productiever werken, is de verwachting. Zo zorgen mobiele werkplekken bij luchtvaartmaatschappij Delta Airlines, dat 23.000 medewerkers telt, voor een grote efficiëntieslag voor het personeel. "Dit komt omdat zij alle informatie beschikbaar hebben op hun mobiele apparaten, met als resultaat een toename in on-time vertrekken een toename van transacties tijdens vluchten en een flinke besparing op brandstof omdat Delta’s vliegtuigen niet meer honderden kilo’s papierwerk hoeven te vervoeren”, vertelt André Huizing, Global lead Digital Workplace bij Avanade.

Verder komt in het onderzoek naar voren dat nog maar 58 procent van de Nederlandse bedrijven oplossingen voor een digitale werkplek geïmplementeerd heeft. Ruim driekwart van de ondervraagden denkt dat nieuwe technologieën zullen leiden tot nieuwe vaardigheden en disciplines en zelfs tot nieuwe functies.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in