Beheer

Personal Tech
Google Chrome

Niet te geloven: Google Chrome krijgt adblocker!

Google gaat irritante advertenties weren om andere adblockers de wind uit de zeilen te nemen, meldt The Wall Street Journal.

20 april 2017

Google gaat irritante advertenties weren om andere adblockers de wind uit de zeilen te nemen, meldt The Wall Street Journal.

Een adblocker. Dat ligt niet voor de hand voor een bedrijf dat zijn geld verdient met advertentieverkoop. Maar The Wall Street Journal weet het zeker: Google gaat zo'n advertentiewerend hulpmiddeltje aanbieden bij zijn browser Chrome.

Bronnen die kennis van zaken zeggen te hebben, melden dat Google een adblocker in de steigers heeft staan voor zowel de mobiele versie als de desktopversie van Chrome. Die adblocker zou standaard in de advertentiewerende stand staan. Wanneer Google die ad blocker introduceert, melden de bronnen niet.

Adblockers bedreigen Googles bron van inkomsten

De beslissing bij Google zou ingegeven zijn  door de groeiende ergernis bij internetters door advertenties en de stijgende populariteit van adblockers in het voetspoor daarvan. Dat vormt een regelrechte bedreiging voor Googles verdienmodel van gratis diensten aan consumenten die adverteerders een kanaal geven om die consumenten te bestoken met hun commerciële boodschappen.

De adblocker die Google wil introduceren wijkt dan ook wel af van wat huidig adblockers doen. Adblockers als Adblock Plus laten alleen advertenties door die - na betaling voor de keuring - goedgekeurd zijn. Andere blokkeren - net als Adblock Plus in het verleden - gewoonweg alle advertenties. Googles adblocker slaat alleen aan op advertenties die zondigen tegen de regels van de Coalition for Better Ads. Het gaat dan bijvoorbeeld om pop-ups, video's met geluid die automatisch afspelen, niet weg te klikken advertenties die de pagina overnemen, advertenties die ook bij scrollen in beeld blijven en - met name bij mobieltjes - een te groot beslag van advertenties op het beschikbare scherm.

Stok achter de deur tegen irritante advertenties

Google heeft volgens de bronnen van The Wall Street Journal nog geen beslissing genomen over wat zijn adblocker doet als er aanstootgevende advertenties worden geconstateerd. Mogelijk blokkeert die dan alleen de advertenties die over het randje gaan. Maar om uitbaters van websites sneller tot acceptabel gedrag te bewegen, zou de adblocker van Google mogelijk ook alle advertenties weren op een site waar een aanstootgevend exemplaar op wordt aangetroffen. 

Google heeft officieel niet bevestigd dat het aan een adblocker werkt, onder het motto dat het niet reageert op geruchten en speculatie. Wel liet Google in een reactie weten dat het met de Coalition for Better Ads en brancheorganisaties verschillende mogelijkheden onderzoekt om de standaarden van de coalitie te promoten.

Lees meer over
Zie ook Beheer op AG Connect Intelligence
2
Reacties
Pieter 20 april 2017 13:06

@Frans, idd lijkt op alweer een monopolistische van Alfabet

Frans 20 april 2017 10:08

Met andere woorden: Google gaat vooral advertenties blokkeren van andere bronnen dan Google. Daarmee de eigen positie versterkend, want adverteerders zullen zich sneller gedwongen voelen om Google te gebruiken.

Reactie toevoegen