Beheer

Personal Tech
brand accu koptelefoon

Nieuwe zorgen door brand Li-ion accu

Weer een ongeluk met Li-ion accu in een vliegtuig.

Jonge vliegtuigpassagier kreeg te maken met brandende Li-ion accu koptelefoon © ATSB
15 maart 2017

Weer een ongeluk met Li-ion accu in een vliegtuig.

De Australian Transport Safety Bureau (ATSB) slaat alarm nadat opnieuw een lithium-ion accu spontaan in brand vloog aan boord van een vliegtuig.

Dit keer ging het niet om een smartphone, maar om een zogeheten noise-canceling koptelefoon. Maar de accutechniek is dezelfde als in vrijwel alle smartphones, tablets en laptops. De brand ontstond nadat een passagier met de koptelefoon op in slaap was gevallen op een vlucht tussen Beijing en Melbourne.

De vrouw werd wakker door dat zij brand voelde aan haar gezicht. Ze trok de koptelefoon af die daarbij om haar nek belandde. Ze wist hem op de grond te gooien en stampte er op om het vuur te doven. Het apparaat vonkte nog steeds en er kwamen af en toe vlammen uit. Uiteindelijk heeft het cabinepersoneel het vuur kunnen doven.

Snel (ont)laden groot probleem

is Li-ion accu's worden in grote aantallen gebruikt in veel consumentenapparatuur van smartwatches tot aan elektrische auto's. Hoewel het merendeel goed functioneert, gaat het soms goed fout. Bij de incidenten met de Samsung Galaxy Note 7 is de producent er achter gekomen dat de accu's niet goed pasten in de apparatuur. Te snel laden of ontladen veroorzaakt vaak het onderliggende probleem, blijkt uit onderzoek.

De twee polen (kathode en anode) vormen dan takachtige structuren in de tussenliggende accuvloeistof. Als die te lang worden wordt de weerstand tussen de kathode en anode te klein en ontstaat kortsluiting. Vorige week kwam een van de medeuitvinders van de Li-ion accu met een nieuw concept waarbij de accuvloeistof wordt vervangen door een glasachtige substantie.

Lees meer over
Zie ook Beheer op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen