Loopbaan

Carriere
kinderen op laptop

Prins Constantijn wil ICT-onderwijs ook in regeerakkoord

De oproep van CodePact om digitale vaardigheden in het onderwijs meer aandacht te geven wordt breed gesteund.

© Pixabay
9 maart 2017

De oproep van CodePact om digitale vaardigheden in het onderwijs meer aandacht te geven wordt breed gesteund.

Prins Constantijn van Oranje steunt het initiatief van CodePact, een initiatief van ECP, Google Nederland, IBM, Kabelnoord, Microsoft, Salesforce, SIDN, VHTO en VodafoneZiggo, om politieke partijen op te roepen in het komende regeerakkoord afspraken te maken over ICT-onderwijs.

Volgens de betrokken bedrijven en instanties krijgen kinderen in Nederland nu niet de vaardigheden mee die zij nodig hebben om zich straks als professional te redden en zich verder te ontwikkelen. Daar is Constantijn van Oranje het volledig mee eens. Hij heeft berichtgeving hierover in AG Connect geretweet op Twitter en daarbij geschreven: ‘Geef volgende generaties de vaardigheden die ze nodig hebben! Ook essentieel voor concurrentiekracht van Nederland. Kan niet langer wachten!’
 

Steun uit alle hoeken

De brandbrief van CodePact aan de politiek, die onder meer werd afgedrukt in De Telegraaf en het FD, krijgt ook veel steun uit andere hoeken. Zo reageert MKB Nederland met: ‘Kabinet mag deze basisschoolgeneratie niet op achterstand zetten. Nu digitale vaardigheden in onderwijs!’ en ook diverse lerarenorganisaties, branchevereniging Nederland ICT en werkgeversorganisatie VNO-NCW staan achter de oproep.

In de brandbrief staat de oproep om in het volgende regeerakkoord de zin op te nemen: ‘Dit kabinet gaat ervoor zorgen dat kinderen en jongeren op structurele wijze digitale vaardigheden (waaronder programmeren) aanleren en biedt leraren de kans zich hierop versneld bij te scholen.

Speciaal lesprogramma

Schoolleiders en leraren geven aan onvoldoende vaardig te zijn om in te spelen op de eisen van de digitale toekomst. Er zijn goede voorbeelden waar kinderen wel op structurele wijze digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Deze zijn echter versnipperd en te veel afhankelijk van de interesse en betrokkenheid van individuele ouders, leraren en schoolleiders. VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen in beta/techbiek, lanceert op 27 maart een programma dat leerkrachten hierin gaat ondersteunen.

CodePact wil dat kinderen vanaf 10 jaar les krijgen in programmeren, opdat ze over tien jaar zijn toegerust op een arbeidsmarkt die er heel anders uit ziet dan nu. Codepact doet geen uitspraken over hoeveel lesuren er zouden moeten komen en hoeveel geld er in de operatie zou moeten worden gestoken. Ook mengt de club zich niet in de politieke discussie hoe digitale vaardigheden onderdeel van het zogeheten curriculum zouden moeten worden in het middelbaar onderwijs. “Dat is aan onderwijskundigen. We willen voorkomen dat dit een onderwerp van oeverloze politieke discussies wordt. Dan ben je zo zes jaar verder. Die tijd hebben we niet meer”, benadrukt programmamanager Margreet De Vries.

Nauwelijks aandacht voor gevolgen digitalisering

Onlangs berichtten AG Connect en RTL Nieuws al samen dat er nauwelijks aandacht wordt geschonken in alle verkiezingsprogramma's van de politieke partijen aan de gevolgen van robotisering en andere IT-ontwikkelingen. Het ontbreekt de politieke partijen aan visie op de IT-revolutie en de IT-sector vreest dat Nederland economische kansen zal missen.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
ronald wouterson 09 maart 2017 13:25

Iets generieker is het vak schaken opnemen in het vakkenpakket, te beginnen op de lagere school. Het leent zich goed voor een prestatie-meting. Het was al ergens in 1975 in het nieuws dat het inpassen van één uur per week op de lagere school, verrassende verbeteringen in schoolresultaten met zich mee bracht. Als je ziet welke mensen er deelnemen aan schaakverenigingen, dan zie je ICT-ers ruim vertegenwoordigd. Dit ter voorbereiding op het hogere niveau van het vervolgonderwijs.

Het is jammer om te merken dat speed-learning technieken nauwelijks in het onderwijs worden toegepast. Vooral op de middelbare scholen is het boek "leer als een speer" van Jan-Willem van den Brandhof een onmisbaar onderdeel van de studielessen. Zelfs zoiets simpels als de 'vergeetcurve' van Ebbinghaus uit 1880 slim toepassen door de docenten, zie je niet gebeuren. Tachtig procent van de informatie die je vandaag tegenkomt, ben je morgen vergeten. Door efficiënt te herhalen, kun je 5 x sneller studeren en het 80% kennis-niveau vasthouden. Als je wel eens in contact bent met docenten, blijken ze voor het merendeel zelfs niet op de hoogte van het bestaan er van. Een landelijke promotie van het betere studeren, zou het idee van Nederland - Kennisland, aanzienlijker realistischer kunnen maken en 'en passant' veel succesvolle ICT-ers kunnen opleveren.

Anoniem
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.