Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechter buigt zich over iPhone-foutmelding

In Australië gaat de markttoezichthouder ACCC naar de rechter om Apple's gewoonte om iPhones die bij een merk-onafhankelijke reparateur zijn geweest van service uit te sluiten.

De kwestie loopt al sinds de eerste exemplaren van de iPhone 6-serie haperingen aan de Touch ID-knop vertoonden.

Gebruikers die het mankement lieten verhelpen door reparateurs die niet door Apple zelf gecertificeerd zijn, gebruikten hun iPhone na de reparatie in eerste instantie tot hun tevredenheid. Maar na opwaardering naar een nieuwere versie 9 van het besturingssyteem iOS werden ze geconfronteerd met de foutmelding 'error 53'. Die blijkt te worden afgegeven wanneer iOS 9 vaststelt dat er sprake is van niet goed bijpassende componenten in de smartphone. Dat is ter bescherming van de gebruiker, zegt Apple. In de VS leidde die zorgzaamheid al tot een groepsrechtzaak die uiteindelijk niet voor kwam, omdat Apple een met behulp van iTunes te installeren patch-beschikbaar maakte. Maar dat is naar de zin van de Australische toezichthouder niet voldoende, die wil echt een veroordeling van Apple handelswijze. Dat zou voor consumenten weer de deur op zetten naar schadeclaims voor het gemiste gebruik van hun gadget en wellicht ook voor de hogere kosten van een reparatie bij Apple's eigen services-afdeling, zo suggereert cnet

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in