Development

Klantinteractie
Robot Elvie Leidschendam

Robot 'Elvie' verrast baliebezoekers gemeente

Inzet robot onderdeel studie naar mens-machine-interactie.

Robot Elvie Leidschendam © Leidschendam
14 december 2016

Inzet robot onderdeel studie naar mens-machine-interactie.

Bezoekers van gemeente Leidschendam-Voorburg keken vrijdag verbaasd op toen ze tijdens de aanvraag van een paspoort of id-kaart kennis maakten met de ‘sociale’ robot Elvie.

Het robotica-team van softwarebedrijf Decos en de gemeente onderzochten vorige week gezamenlijk hoe sociale robots ingezet kunnen worden bij de gemeentelijke dienstverlening.

Weg wijzen binnen de gemeente

Het roboticateam van Decos was een week lang de te gast bij de gemeente om met ambtenaren uit te vinden hoe robotinteractie met burgers eruit kan zien. Elvie is een robot van het al iets langer bestaande type ‘Pepper’ die al bijvoorbeeld als receptionist wordt ingezet in hotels. ‘Elvie’ werd door Decos zodanig geprogrammeerd dat ze bezoekers van de gemeentebalie kan herkennen, begroeten, te woord kan staan en de weg kan wijzen binnen 'Servicecentrum van de gemeente. Leidschendam-Voorburg testte vrijdag, de laatste dag van de pilot, met een aantal burgers wat zij van Elvie vinden en of het vrolijk ogende robotje iets voor ze toevoegt. De gemeente kon dankzij de robot in ieder geval rekenen op aardig wat bekijks. Elvie heeft dan ook flink wat mogelijkheden: ze is mobiel, reageert op geluid in de omgeving, kan mensen ‘volgen’, beschikt over camera’s en geluidsboxen en kan mensen te woord staan in diverse talen. Op het scherm toont de robot informatie zoals onder meer een plattegrond waarmee ze mensen kan uitleggen waar ze naartoe moeten voor bijvoorbeeld een kopje thee, het toilet, of de gemeentelijke balie.


Bekijk de interactie tussen de burgers van Leidschendam-Voorburg en Elvie hieronder.

 

Bron: Binnenlands Bestuur / Sjoerd Hartholt

Lees meer over
Zie ook Development op AG Connect Intelligence
1
Reacties
John 14 december 2016 11:54

Hoe wordt er met doven en slechthorende gecommuniceerd?

Reactie toevoegen