Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Amazon Go-gemakswinkel

Robots nemen de supermarkt over

Slecht nieuws voor de volgende generatie scholieren.

© Amazon
8 februari 2017

Slecht nieuws voor de volgende generatie scholieren.

Concrete investeringsplannen zijn er nog niet, maar Amazon heeft de blauwdruk al wel klaar: een supermarkt met een winkeloppervlak van 900 tot 3600 vierkante meter die met gemiddeld 6 man personeel per ploegendienst kan draaien.

Dat meldt de New York Post op gezag van 'welingelichte kringen'. Volgens die insiders heeft Amazon nog geen vastomlijnde plannen om dergelijke supermarkten te gaan bouwen. En Amazon zelf ontkent dat ook desgevraagd. Maar volgens de bronnen van de New York Post zijn de plannen in concept al wel uitgewerkt.

Dat concept schetst een toekomst van uiterst concurrerende supermarkten, waar de uitbater een marge van 20 procent of hoger kan realiseren. Of het hier om netto of bruto marge gaat, is uit de berichtgeving niet duidelijk. Maar het is in ieder geval veel meer dan wat nu in de supermarktbranche wordt gehaald . Netto ligt de marge daar tussen de 1 en de 2 procent, bruto tussen de 4 en de 5 procent. De eerste keten die een concept zoals dat van Amazon in praktijk brengt, blaast de concurrentie prijstechnisch dus de markt uit en zal nog winstgevender zijn ook. En dat maakt de ontwikkeling richting het door Amazon geschetste pad vrijwel zeker onstuitbaar.

Minder personeel

In Amazons concept wordt de hoge winstmarge behaald door zo veel mogelijk arbeid te elimineren. Door de inzet van slimme software en robots kan een supermarkt per ploegendienst toe met gemiddeld 6 medewerkers. Vergelijkbare cijfers voor Nederlandse supermarkten zijn niet voorhanden. Maar supermarktketen Jumbo rapporteert bijvoorbeeld dat hij voor zijn 580 winkels - met een gemiddeld vloeroppervlak van 1200 vierkante meter - 27.771 winkelmedewerkers in dienst heeft. Als je met 6 man zou kunnen volstaan heb je voor voor 580 winkels die dagelijks van 8 tot 22 uur open zijn aan 7500 tot 8000 man genoeg. Dat getal kun je niet zo maar vergelijken met de 27.771 van Jumbo, omdat dat getal waarschijnlijk niet omgerekend is naar medewerkers met een volledige werkweek. Maar Jumbo zou in de huidige opzet pas net zo effectief met arbeid omspringen als het deeltijdpercentage gemiddeld ruim onder de 30 procent ligt. En voor winkels van gemiddeld 1200 vierkante meter zouden in Amazons concept waarschijnlijk 4 medewerkers per ploegendienst volstaan, waardoor die 580 winkels met 5000 tot 5500 werknemers zouden kunnen draaien. Dat zou Jumbo bij de huidige personeelsbezetting pas evenaren bij een deeltijdpercentage van onder de 20 procent gemiddeld

Amazons concept realiseert die besparing op arbeid deels door maximale inzet van robots. In de schappen komen in Amazons concept alleen nog die goederen die klanten willen kunnen zien en ruiken. Alle basisbenodigdheden - voornamelijk de voorverpakte waren zoals pasta, koffie, luiers, keukenpapier e.d. - staan in een aparte ruimte waar ze door robots op verzoek van de klant geraapt en verzameld worden. Bijkomend voordeel is dat dat magazijn van basisbenodigdheden eventueel ook op de eerste verdieping kan worden ingericht, wat met name in stedelijke gebieden voordeliger uitpakt in winkelhuur.

Geen kassa's

In Amazons concept zul je ook nooit meer in de rij staan voor de kassa - en zijn dus ook geen caissières meer nodig. Dit idee heeft Amazon al verwezenlijkt in een eerste prototype van zijn  Amazon Go-gemakswinkel. In zo'n winkel identificeer je je met een app op je smartphone; die houdt bij wat je uit de schappen pakt en rekent bij verlaten van de winkel automatisch af. Hoe dat werkt, toont onderstaande promotievideo van Amazon:

 

Ook met andere technologieën - zoals het rapen van bestellingen  in magazijnen - heeft Amazon al ruime ervaring opgedaan. Daarmee zijn nog niet alle hordes genomen. Zo zal Amazon moeten nadenken over het bestrijden van winkeldiefstal. Klanten kunnen immers even hun telefoon uitzetten om wat spullen gratis in hun tas te doen. En belangrijker nog: Amazon zou eerst ook moeten besluiten om een fysieke winkelketen te gaan exploiteren. Wellicht is het voor Amazon aantrekkelijker om zijn technieken in licentie te geven, als zich een gegadigde meldt. Maar dat het aanzien en de inrichting van supermarkten de komende jaren ingrijpend gaat veranderen, dat lijkt haast wel zeker.

Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen