Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Senioren maken inhaalslag digitalisering’

Senioren hebben een inhaalslag gemaakt in het gebruik van internet. Dat meldt seniorenbond KBO-PCOB na onderzoek bij ruim tweeduizend ouderen. De digitale vaardigheden van ouderen zijn een stuk groter dan drie jaar geleden.
© CC0 (via Pixabay)
CC0 (via Pixabay)

Problemen

Senioren maken volgens KBO-PCOB meer gebruik van internet, bijvoorbeeld met Facebook, bankzaken via internet en door digitaal belastingaangifte te doen. Toch heeft de bond nog wel zorgen over de ‘digitale aansluiting’ van ouderen. De hoop is daarbij gevestigd op een nieuw kabinet.  ‘Ruim een derde van de online senioren is bijvoorbeeld niet in staat om een gemaakte foto op te slaan op hun computer en vervolgens te uploaden. Een actie die bij veel aanvraagprocedures vereist is, bijvoorbeeld van een kortingskaart. Ook het herkennen van correcte internet- en e-mailadressen geeft regelmatig problemen.’

Decentralisatie

De afhankelijkheid van internet wordt steeds groter.  Ook voor senioren, zo ziet KBO-PCOB. ‘Door de recente decentralisatie van zorgtaken bijvoorbeeld, moeten zij hun zorg en ondersteuning voor een groot deel via de gemeente regelen. Gemeenten kiezen hierbij steeds vaker voor aanvragen via de digitale snelweg. Een zekere mate van digitale basisvaardigheden is hierbij een vereiste.’

Toekomstbeeld

De verwachtingen van senioren voor de toekomst op het gebied van digitalisering zijn niet al te hoog. Een op vijf senioren verwacht internetontwikkelingen in de toekomst bij te kunnen benen. De helft denkt dat dit steeds lastiger wordt en vier op tien senioren stellen dat ze op een bepaald moment internet niet meer kunnen gebruiken.

'Oude' dienstverlening

Minister Ronald Plasterk verwacht dat veel overheidsorganisaties traditionele vormen van dienstverlening nog geruime tijd zullen gebruiken. Dat schreef hij vorig jaar in zijn antwoord op kamervragen van Astrid Oosenbrug (PvdA). Plasterk meldde in zijn antwoord dat veel overheidsorganisaties digitale dienstverlening hebben toegevoegd aan de traditionele vormen van dienstverlening en dat zij 'die kanalen nog geruime tijd gebruiken.' 'Het is de lijn van alle overheidsorganisaties dat - waar nodig - een alternatief kanaal beschikbaar is voor mensen die niet over middelen voor digitale communicatie beschikken, of die niet digivaardig zijn.'

Bron: Binnenlands Bestuur

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in