Innovatie & Strategie

Personal Tech
Afluisteren

Sint verspreidt kinderspeelgoed dat spioneert

Na de commotie rond Barbie, vorig jaar, kun je het geen vergissing meer noemen.

The new spy dog for the CIA © Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0),  Good Eye Might Follow
7 december 2016

Na de commotie rond Barbie, vorig jaar, kun je het geen vergissing meer noemen.

Leuk, zo'n robotvriendje voor je kleuters. Maar een verstandige koop? Mwah. Eerst maar eens checken of de fabrikant ervan überhaupt boodschap heeft aan de privacy van u en uw kind.

Dat dat niet per definitie een ontwerpuitgangspunt is, dat bewijst Genesis Toys maar weer eens. Dat bracht in samenwerking met spraakherkenningsspecialist Nuance twee robots op de markt waar vraagtekens rond bestaan: My Friend Cayla en de I-Que Intelligence Robot.

Om te beginnen legt dit speelgoed audiobestanden van de gesprekken met kinderen vast zonder de ouders daarover op adequate wijze te informeren, laat staan dat ze om toestemming vragen. Wat er daarna met die informatie gebeurt, blijft ook onhelder. Die omissie is niet onschuldig. De Cayla-uitvoering vraagt kinderen zelfs uit eigener beweging naar hun naam, de naam van hun ouders, de  naam van hun school en de naam van hun woonplaats.

Ouders moeten er daarbij op bedacht zijn dat die gegevens niet alleen met de producenten, maar mogelijk ook met passanten gedeeld worden. De robots zijn namelijk uitgerust met een onbeveiligde Bluetooth-verbinding. Als die nog niet of niet meer gekoppeld is met een eigen apparaat, kan iedereen die binnen een straal van 15 meter weet te komen een Bluetooth-verbinding met het apparaat opzetten - en vervolgens horen wat er met dat apparaat gewisseld wordt.

Opmerkelijk genoeg bevat Cayla ook advertenties. Van Disney. De robot weet namelijk uitstekend te vertellen hoe leuk Disney-producten zijn.

Klacht van privacy- en consumentenorganisaties

Privacy-organisaties in acht landen hebben nu een klacht ingediend bij de nationale toezichthouder. Het gaat daarbij om de Verenigde Staten, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Griekenland, Ierland, België en Nederland. In de VS is de klacht ingediend bij de Federal Trade Commission door het Electronic Privacy Information Center, de Campaign for a Commercial Free Childhood, het Center for Digital Democracy, de Consumers Union en het Institute for Public Representation. De klacht is kortheidshalve dat de producten van Genesis Toys kinderen bespioneren. En dat is in strijd met de privacywetgeving en de wetgeving op het gebied van consumentengoederen, stellen de klagers. Behalve Genesis Toys houden ze ook Nuance verantwoordelijk voor de vermeende overtredingen van de wet. Ze onderbouwen dat in onderstaande video:

Op de site van de Noorse Forbrukerrådet is een nadere analyse te vinden van de tekortkomingen van de poppen. In Nederland is De Consumentenbond betrokken bij de actie. De Consumentenbond heeft zowel de Autoriteit Consument & Markt als de Autoriteit Persoonsgegevens en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geïnformeerd over de geconstateerde tekortkomingen in de pop My Friend Cayla. Ook heeft ze Blokker Holding - als eigenaar van speelgoedverkopers Bart Smit en Intertoys -  gevraagd om de pop uit het assortiment te halen en geld terug te geven aan consumenten die vanwege de afluisterproblemen de pop willen terugbrengen naar de winkel. Op de site van de Consumentenbond is meer informatie te vinden voor mensen die hun kind de pop niet willen afpakken.

Schot voor de boeg

De samenwerkende privacy-organisaties zien hun klacht als schot voor de boeg van andere producenten van elektronisch kinderspeelgoed met internetverbinding. "We maken de Internet-ofThings-branche er zo op attent dat consumentenorganisaties de ontwikkelingen nauwgezet en met zorg volgen, en dat ze van de branche verwachten dat die producten maakt die jonge mensen beschermen en hun psychosociale ontwikkeling op positieve wijze ondersteunen. De branche móet volgens veilige regels gaan werken", zei Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy in de Amerikaans pers.

Of dat helpt, dat valt te betwijfelen. Verschillende organisaties hebben het afgelopen jaar hun zorgen geventileerd. Onveilige praktijken met een Barbie-pop die vorig jaar aan het licht kwamen, voedden die zorg. Als je een jaar na dato vergelijkbare vragen oproept met een met internet verbonden pop, dan kun je dat moeilijk meer een vergissing noemen.

Lees meer over
Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
1
Reacties
ruurd 07 december 2016 12:31

Ach hou nou toch eens op joh met clickbait. Dat doet Sinterklaas helemaal niet dat doet een hebberige enge creepy fabrikant van poppen die je kinderen willen aanzetten tot het kopen en consumeren van Disney rotzooi. Blijf gewoon eens bij de feiten met je Sinterklaas.

Reactie toevoegen