Innovatie & Strategie

Privacy
Zorgen

‘Slimme samenleving’ baart ons zorgen

De zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens zijn groot, maar slechts weinigen doen er ook iets aan.

© Shutterstock
17 maart 2017

De zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens zijn groot, maar slechts weinigen doen er ook iets aan.

Nederlanders maken zich zorgen om de ‘slimme’ samenleving, een samenleving waarin alles en iedereen via het internet met elkaar is verbonden en persoonlijke gegevens steeds vaker in handen van derden terecht komen, concludeert KPMG.

Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bijna 60 procent van de Nederlandse burgers zich zorgen maakt over de veiligheid van persoonlijke gegevens op het internet. Slechts 20 procent vindt dat zij voldoende controle heeft op het gebruik van persoonlijke gegevens door derden. En niet meer dan 10 procent vindt dat overheid en bedrijfsleven voldoende transparant zijn over het gebruik van hun persoonlijke gegevens.

Ook de mogelijke aantasting van zijn privacy houdt de Nederlander bezig. Van alle organisaties waarmee Nederlanders digitaal persoonlijke gegevens uitwisselen, vertrouwen zij hun bank het meest: ruim 30 procent ervaart in die online-contacten het grootste gevoel van veiligheid. De rijksoverheid staat tweede met 22 procent. Telecom- en nutsbedrijven genieten bij de Nederlander het minste vertrouwen.

Steeds meer maatregelen in eigen hand

Vel burgers nemen wel de maatregelen die ze in eigen hand hebben om hun privacy en veiligheid zo goed en zo kwaad als dat gaat e beschermen. De helft verwijdert browsercookies en iets meer dan 40 procent beheert de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media. Zo’n 70 procent controleert eerst de afzender van een e-mail alvorens de link in een bericht te openen. En ook het gebruik van verschillende wachtwoorden bij verschillende accounts is bij een meerderheid inmiddels een gewoonte.

Maar we laten met zijn allen ook mogelijkheden liggen. Niet meer dan 20 procent leest bij een bezoek aan een website het privacyreglement en de meldingen over cookies. Zo’n 10 procent heeft de incognito modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. Voorkomen dat persoonlijke informatie door buitenstaanders kan worden gelezen door deze te versleutelen, wordt door niet meer dan 10 procent gedaan.

Oostindisch-blinde vlek

Opmerkelijk is wel dat het de gemiddelde Nederlander niet al te veel kan schelen dat zoekmachines heel veel gegevens over hem verzamelen. Ongeveer 70 procent maakt namelijk standaard gebruik van dezelfde zoekmachine; in 90 procent van de gevallen geeft deze groep de voorkeur aan Google. Slechts 25 procent maakt gebruik van verschillende zoekmachines, maar ook de mensen in deze groep beginnen vaak met Google.

Slechts weinigen brengen dus bewust variatie aan in het gebruik van zoekmachines, of gebruiken een privacy respecterende zoekmachien als DuckDuckGo. Maar 70 procent is zich er wel degelijk van bewust dat  het bedrijf achter de zoekmachine op deze manier steeds meer over hen te weten komt. En 60 procent zegt het een zorgelijke ontwikkeling te vinden dat een klein aantal bedrijven achter zoekmachines wereldwijd de gegevens van heel veel mensen in handen hebben en dat die bedrijven steeds meer over hen te weten komen als zij de zoekmachine vaak gebruiken.

Bijna de helft realiseert zich dat dezelfde zoekvraag aan een zoekmachine niet altijd hetzelfde antwoord oplevert. Bijna 70 procent is van mening dat zoekmachines op dezelfde vraag steeds hetzelfde antwoord zouden moeten geven. Volgens 80 procent moet een zoekmachine altijd het meest waarheidsgetrouwe antwoord geven in plaats van een antwoord dat commercieel het best uitkomt.

Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen