Development

Apps
Startup bootcamp

Start-ups tonen de toekomst van smart living

Elf start-ups zijn dit jaar geselecteerd voor Startupbootcamp. En overzicht.

26 april 2016

Elf start-ups zijn dit jaar geselecteerd voor Startupbootcamp. En overzicht.

Elf start-ups zijn dit jaar geselecteerd voor Startupbootcamp. De ­Londense incubator, met Nederlandse oprichters, heeft de bedrijven gekozen uit ruim 300 aanmeldingen. “Reken maar dat ze blij zijn met wat ze willen gaan doen, dat straalt er bij sommigen gewoon van af.”

Smart City & Living, dat is het thema voor Startupbootcamp dit jaar. De deelnemende bedrijven moeten een systeem of een methode bedenken waarmee zaken in het alledaagse leven op een slimmere manier geregeld kunnen worden dan nu het geval is. “Elke deelnemer heeft een eigen invulling van het concept en dat maakt dit zo interessant’, zegt Patrick de Zeeuw, medeoprichter van Startupbootcamp.

Het proces begon al een paar maanden geleden. “Wereldwijd kunnen start-ups zich inschrijven via een online tool. Om zich aan te melden, moeten zij een aantal vragen beantwoorden en een video insturen. Daarnaast zoeken wij zelf actief naar goede start-ups”, zegt Phuong Do, head of acceleration bij Startupbootcamp.

Ook zijn er zogeheten fast tracks waarbij kandidaten zich kunnen voorstellen. Marc Wesselink, bij Startupbootcamp verantwoordelijk voor het scouten van start-ups, is naar vijftien steden in Europa gegaan om kandidaten daartoe in de gelegenheid te stellen.  “In totaal kregen we zo 358 aanmeldingen binnen, waarvan Marc een top-40 heeft gemaakt. Al die 40 hebben we gebeld en in een call van een uur mochten ze aangeven waarom ze zichzelf geschikt vonden”, aldus Phuong Do.

Gemotiveerde deelnemers

De twintig deelnemers die na die call overbleven zijn van over de hele wereld naar Nederland gevlogen. “Dit brengt kosten met zich mee, dus dat doe je alleen als je het echt wil. Gemotiveerde en blije kandidaten, kortom”, zegt Do. In principe mag de helft daarvan het laatste traject in, dit jaar zijn elf start-ups overgebleven.

Zelfs de deelnemers die niet door de selectie zijn gekomen zijn enthousiast, aldus Do. “Wij houden ze voor dat het altijd waarde heeft om aanwezig te zijn, ondanks dat ze mogelijk niet bij de laatste tien eindigen. Ze praten met ruim 120 mentoren, ­allemaal captains of industry, en krijgen feedback van ze. ­Achteraf horen we dan ook altijd van de afvallers dat ze in twee dagen tijd veel contacten hebben gelegd die ze anders niet zouden hebben opgedaan.”

Acceleration Program

Na de final pitch in maart begint het Acceleration Program, dat in totaal een trimester in beslag neemt. “Na de pitch gaan de deelnemers eerst een maand terug naar waar ze vandaan komen, om daar hun plannen verder uit te werken en waar nodig te verfijnen”, zegt De Zeeuw.

Tijdens het programma hebben de deelnemers intensief contact met externe adviseurs, zoals mentoren, investeerders en partners. De mentoren zijn mensen uit de praktijk, die goed doorkneed zijn in de hightech wereld van vandaag. Voorafgaand aan de ultieme pitch hebben die mentoren een belangrijke rol gespeeld om de kandidaten op te zwepen tot hun beste niveau. De Zeeuw: “Reken maar dat ze blij zijn met wat ze willen gaan doen, dat straalt er bij sommigen gewoon van af.”

De 11 startups

The constructPolen is de bakermat van theConstruct, een bedrijfje dat probeert om architectuur inzichtelijk te maken. “Als je een nieuwe broek gaat kopen, loop je naar de winkel. Om de stof te voelen en om te zien hoe die broek jou staat. Ga je daarentegen een nieuw huis kopen, dan krijg je in het gunstigste geval een blauwdruk te zien en eventueel een statisch plaatje dat een ontwerper van het architectenbureau heeft gemaakt. Maar je wilt meer, je wil in zo’n huis kunnen rondlopen”, zegt Piotr Juchnowicz, leider van het ontwerpteam bij theConstruct.

Het idee is eenvoudig: neem een blauwdruk van een nieuw pand en haal die door een scanner heen. Vervolgens wordt die plattegrond aangekleed met muren, deuren en ramen. Het skelet van het gebouw kan dan nog worden verfraaid met details zoals stucwerk, behang en dergelijke. Het model kan daarna worden gebruikt als basis voor een VR-omgeving. “De koper kan, voorzien van een VR-bril, door zijn nieuwe bezit heenlopen. De stand van de zon kan worden berekend aan de hand van de tijd, het weer kan gesimuleerd worden. Zo krijg je een goede indruk van wat er op de blauwdruk staat”, aldus Juchnowicz.

theConstruct valt bij Startupbootcamp in de categorie Urban Planning.

CanardCanard is afkomstig uit Spanje en heeft een systeem bedacht waarmee de start- en landingsbanen van een luchthaven snel geïnspecteerd kunnen worden.“Waarom zou je moeizaam zo’n hele baan aflopen met een aantekenboekje en eventueel een camera in de hand, om defecten of andere ongerechtigheden op te sporen? Wij van Canard hebben een heel ander idee, we gebruiken een drone met camera en bijbehorende 3D-software. Die drone vliegt langs de baan en brengt alles zeer accuraat in kaart, met een nadruk op de verlichting. Die lampen zijn een essentiële voorwaarde voor een veilige start en vooral landing. Een bijkomend voordeel is dat een drone vliegt met elektromotoren en dus geen schadelijke uitlaatgassen produceert. Ook doet hij zelfstandig zijn werk, er hoeft geen mens mee te vliegen”, zegt de woordvoerder van Canard.

Met een kleine aanpassing kan de drone-techniek ook worden gebruikt voor andere controles, zoals oliepijpleidingen die bovengronds door onherbergzaam gebied lopen. De langsvliegende drone volgt de pijpleiding en via de camerabeelden kunnen eventuele mankementen snel worden oppgespoord. Ook lange rijen windmolens kunnen met een drone van Canard worden geïnspecteerd.

Canard valt in de categorie Internet of Things (IoT).

ParkEagleHet Nederlandse ParkEagle werkt aan een methode waarmee mensen snel een parkeerplaats kunnen vinden, wat tijd en geld bespaart.“Stel je voor, je moet naar een afspraak en je ziet niet meteen een vrije parkeerplaats. Je kunt dan rondjes gaan rijden net zo lang tot je een vrije plek tegenkomt. Maar is die plek wel dicht genoeg bij de plek waar je de meeting hebt? Hoe lang heeft het geduurd voordat je die plek vond? Een onbevredigende situatie”, aldus het team van ParkEagle. Met het systeem, op basis van abonnement, weet de automobilist snel waar de vrije parkleerplekken zijn. Via een app kan de automobilist op de kaart zien waar die plekken zijn en wordt er desgewenst nog naartoe geleid ook.

ParkEagle valt in de categorie Smart Mobility.

DipperEveneens uit Nederland komt Dipper, producent van 3D-software voor simulatie van de leefomgeving. Dipper is een spin-off van de Universiteit Twente. “Mensen hebben soms moeite om ruimtelijke zaken goed te bekijken, een 3D-model kan daar goed bij helpen. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als een vijvertje in een woonwijk plotseling veel meer water krijgt dan erin past? Waar treedt de ergste overstroming op, en hoe kun je je daar op voorbereiden”, zegt woordvoerster Chen Zhong van Dipper.

De 3D-modellen van woonwijken helpen bij het zichtbaar maken van situaties. “Ook op grotere schaal kan de 3D-techniek goede diensten vervullen, denk aan de veiligheid rondom luchthavens en de omgevingsfactoren van het vliegverkeer. Ook onder grond kan Dipper een belangrijke rol spelen, ­bijvoorbeeld bij het opsporen van delfstoffen”, aldus Chen Zhong.

Dipper valt in de categorie Urban Planning.

 

MyStayUit de Tsjechische Republiek komt MyStay, dat een virtuele assistent gaat ontwikkelen ten behoeve van hotelgasten. “Het verblijf in een hotel wordt aangenamer als je een persoonlijke benadering krijgt. Vooral in zeer grote hotels kan dat een probleem zijn, maar met technologie kun je het management van het hotel goed helpen”, zegt Pavlína Zychová, medeoprichtster en algemeen directeur van MyStay.

Het bedrijf werkt aan een app voor de smartphone, waarop alle gegevens van een hotelgast aanwezig zijn, inclusief wensen en voorkeuren. “Iedere medewerker van het hotel weet wat een gast wel en wat hij niet wil. Roomservice weet bijvoorbeeld dat er ‘s avonds een kopje thee gebracht moet worden. Bij het restaurant weten ze dat iemand allergisch is voor schaaldieren. Ze laten het dus uit hun hoofd om de gast te attenderen op een speciaal mosselmenu, in plaats daarvan doen ze een ander aanbod. Onze app gaat veel tijd besparen en maakt het verblijf in het hotel zo aangenaam mogelijk”, stelt Zychová.

Via de app kan het hotel ook extra diensten aanbieden, te denken valt aan de levering van kaartjes voor musea of theater, het regelen van taxivervoer en dergelijke.

MyStay valt in de categorie Smart Retail.

 

TwingzNuklius is afkomstig uit Groot-Brittannië en werkt aan een app voor het vinden van geschikt personeel voor projecten. “Als je kijkt naar bedrijven die een succesvol project hebben afgerond, zie je dat daar altijd een team achter zit. Het valt soms niet mee om zo’n team te vormen. Je hebt de mensen misschien wel in huis, maar je weet vaak niet wie het zijn”, zegt Stefan van der Fluit, medeoprichter en directeur van Nuklius.

Van der Fluit is een Nederlander die is opgegroeid in Silicon Valley. Hij kreeg het idee voor een app waarmee je snel een start-upteam zou kunnen samenstellen. “Zie het als een agile aanpak en dan niet alleen voor start-ups maar ook voor grote bedrijven. In de enterprisehoek kun je de technieken gebruiken om projectteams te vormen. Managers kunnen op die manier onontdekt talent ook binnen de eigen organisatie ontsluiten”, aldus Van der Fluit.

Nuklius valt in de categorie Smart Working.

 

TwingzTwingz is opgericht in Oostenrijk en bedenkt systemen waarmee mensen hun energieverbruik zowel kunnen meten als binnen de perken houden. “Je doet wat lichten aan in huis, er staat apparatuur te snorren en ondertussen draait de kilowattuurmeter maar door. Vaak zonder dat mensen in de gaten hebben dat ze onnodig energie aan het verstoken zijn. Onze apparatuur en apps moeten daar verandering in kunnen brengen”, zegt Werner Weihs-Sedivy, algemeen directeur van Twingz.

Twingz propageert een smart grid bij de mensen in huis, waarbij slimme meters bijhouden hoeveel elektrische energie er wordt verbruikt door de diverse apparaten. “Sommige mensen zien het niet zitten om zich veel gedoe op de hals te halen voor zo’n slimme meter. Voor hen hebben we een goed bericht: je kunt ook je oude vertrouwde kilowattuurmeter blijven gebruiken. We plaatsen daar een meetcel op, die de omwentelingen van het wieltje in de meter telt. Zo weet je toch op elk moment hoeveel erg wordt gebruikt”, aldus Weihs-Sedivy.

Twingz valt in de categorie Smart Home.

QuicargoHet Israëlische Quicargo heeft een oplossing voor het probleem dat een vrachtwagen na het bezorgen van zijn lading vaak leeg terug moet rijden. “Die lege ritten zijn noodzakelijk, want de vrachtauto moet weer terug naar de thuisbasis, maar ze leveren geen geld op. Het zou mooi zijn als de lege retourrit gebruikt kon worden om een andere lading te transporteren. Er is becijferd dat die lege ritten wereldwijd op jaarbasis meer dan 1000 miljard dollar kosten. En denk ook aan de schade voor het milieu door al die overbodige uitlaatgassen”, zegt het team achter Quicardo.

Er wordt druk gewerkt aan de app die de filosofie tot werkelijkheid moet brengen. Inmiddels is er al een versie voor Android, maar die is alleen nog leverbaar op de thuismarkt Israël. Een app voor de iPhone is in de maak, evenals een Android-uitvoering voor de rest van de wereld.

Quicargo valt in de categorie Smart Mobility.

 

CabtureHet Nederlandse Cabture heeft een toepassing bedacht voor tablets aan boord van taxi’s. “Een taxi beweegt, hij valt op en bereikt op elk moment nieuwe mensen. Dat is een uitstekende plek om je advertenties neer te zetten”, zegt oprichter Louaie El Rowidi van Cabture. Voor elke doelgroep ziet Cabture een andere inhoud van de reclames op de tablet. “Denk aan toeristen, zakelijke passagiers of het uitgaanspubliek. Elk van die groepen heeft behoefte aan bepaalde informatie en via een slimme elektronische advertentie kan een bedrijf daar meteen op inspelen. Omdat de advertentie te zien is op het scherm van de tablet, kan de passagier er meteen ook interactie mee plegen. De advertentie is, in tegenstelling tot die in bladen, kranten en folders, dynamisch en de klant kan er meteen een reactie op krijgen”, zegt El Rowidi.

Cabture valt in de categorie Smart Retail.

De VinderijVinderij.nl is een Nederlands initiatief dat is opgezet door een aantal studenten. “Het begon met de vraag: hoe kom je snel aan een oppas voor je kindje”, zegt Anne van Oudheusden, die het bedrijfje samen met haar zus Lotte oprichtte in 2009. “We begonnen vanuit onze studentenkamers met OppasStudent: een klein studenten-oppasnetwerk in Amsterdam. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk netwerk van meer dan 13.000 studenten in heel Nederland. In 2010 kwam PoetsStudent erbij, waar studenten als huishoudelijke hulp bij mensen thuis werken en in 2013 SeniorenStudent, waar studenten hulp en gezelschap aan senioren bieden. We zien het als onze missie om mensen bij elkaar te brengen die écht bij elkaar passen. Een enthousiast team helpt ons daarbij”, aldus Anne. “Het belangrijkste is om alles zo persoonlijk mogelijk te houden. Dat maakt de Vinderij succesvol”, besluit Anne.

De Vinderij valt in de categorie Smart Living.

VirglaEen aantal Tsjechen in de VS nam twee jaar geleden het besluit om een eigen bedrijf te starten, bedoeld voor de ontwikkeling van apps die bij de tv zijn te gebruiken. “Als je passief naar de tv kijkt, krijg je je informatie vanaf dat ene grote scherm. Het kan best prettig zijn als je via een tweede kanaal extra informatie krijgt. Daar komt onze app om de hoek kijken. Die geeft tijdig informatie die is afgestemd op het tv-programma dat mensen op dat moment aan het kijken zijn. Een speciale aanbieding van een winkel, bijvoorbeeld, het kanaal is voor vrijwel alles te gebruiken”, zegt ­Robert Knox, algemeen directeur van Virgla.

Het afgelopen seizoen heeft Virgla in Tsjechië hoge ogen gegooid met de app die is gemaakt voor de ijshockeycompetitie in het land. Via de app konden de kijkers naar de wedstrijden allerhande extra gegevens ophalen, zoals geschiedenissen van de teams of statistieken voor individuele spelers. Ook het aantal schoten dat de goalie heeft gestopt in voorgaande wedstrijden was met een druk van de vinger op te vragen.

Virgla valt in de categorie Smart Retail.

Lees meer over
Zie ook Development op AG Connect Intelligence

Reactie toevoegen