Overslaan en naar de inhoud gaan

'Storagemarkt is 'super disrupted''

"Organisaties zien opslag als een onderdeel dat een groot deel van hun IT-budget opsoupeert," zegt Chris Johnson, de algemeen directeur van HP's storage divisie in Europa (EMEA) ineen interview met ZDNet. Ze zoeken naar een voordeliger oplossing dan wat de traditionele leveranciers tot nog toe op de markt brachten.
© Pixabay CC0
Pixabay CC0

Dat leidde tot nieuwe architecturen voor opslag en een reeks nieuwkomers, van Pure Storage tot Nutanix en Tintri. "Een paar jaar geleden werd de markt bepaald door HP, EMC, NetApp en Hitachi Data Systems. Nu zijn er meer dan twintig partijen actief", zegt Johnson. "De markt is super-disruptive, super-crowded en super-competitive." Hij verwacht dat de nieuwe marktomstandigheden leiden tot een totale omzetdaling van 12 procent.

Flash storage is de belangrijkste vernieuwing die de alternatieve storage-architecturen mogelijk maakt. Uitgedaagd door de nieuwkomers, haasten ook de gevestigde partijen zich hun aanbod te vernieuwen. Johnson memoreert dat EMC in april zijn vernieuwde XtremIO flash arrays introduceerde met een capaciteit van 1,6 TB en HP nu komt met het 3PAR 2000 model dat 4 TB levert. Hij stelt dat er drie van de grootste EMC-systemen samen kunnen komen in een enkel 3PAR-systeem dat 15 petabyte aan capaciteit levert.

Consolidatie en verdere versnelling

Johnson verwacht dat de markt binnen afzienbare termijn aan een consolidatieslag begint. Hij durft geen uitspraak te doen of de vele startups zelfstandig kunnen uitgroeien of opgekocht worden door de grote partijen in de markt.

De komst van non-volatile in-memory opslag (RAM DIMMS) en Field Programmable Gate Arrays (FPGA) in combinatie met Flash zetten de versnelling in de prestaties van dataopslag voort. HP ziet daarnaast een gouden toekomst voor de memristor-gebaseerde technlogie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in