Innovatie & Strategie

Security
Railtech Europe 2017

Voorkom digitale blaadjes op het spoor

Een nieuwe bedreiging voor de treinreiziger: cyberaanvallen. Nu is het moment om die te voorkomen

21 april 2017

Een nieuwe bedreiging voor de treinreiziger: cyberaanvallen. Nu is het moment om die te voorkomen

De spoorwegen in Europa staan op het punt een twee nieuwe systemen in te voeren. Ontwerpkeuzes voor de interfaces zijn cruciaal voor de cyberveiligheid en het beheer. "We zijn in dit digitale tijdperk in een nieuw paradigma terechtgekomen”, waarschuwt Marc Antoni, directeur van de afdeling Rail bij het UIC op het congres RailTech Europe 2017.

Antoni sprak over de invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) en het Automatic Train Operation (ATO). Het eerste heeft tot doel de veiligheid op het spoor te vergroten door Europabreed te standaardiseren op treinbeïnvloedingsystemen, spoorwegseinen en de apparatuur in seinhuizen. Automatic Train Operation is een nieuw systeem dat het mogelijk moet maken treinen uit zichzelf te laten rijden. 

Internetveiligheid wordt makkelijk vergeten

De integratie van deze systemen met de al in gebruik zijnde systemen is complex. Er moeten interfaces worden gebouwd die nooit voor 100 procent te testen zijn, waarschuwt Antoni. Daarom is het ontwerp cruciaal. “Als de systemen die met elkaar moeten integreren complex zijn, dan kun je vergeten dat je een goede veiligheid of internetbeveiliging kunt bewerkstelligen."

Daarom is het van het grootste belang dat nu in deze fase de vertegenwoordigers van assetmanagement, spoorveiligheid en cyberveiligheid in nauwe samenwerking de vereisten formaliseren en vervolgens de interface definiëren. Gaten in de internetbeveiliging moeten in het ontwerp worden uitgesloten. "Als we niet aan de toekomst denken dan kost het veel. Niet alleen geld, maar misschien ook mensenlevens.”

Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen