Overslaan en naar de inhoud gaan

Vraag naar wearables trekt weer aan

Na een kleine dip in 2016 zal de markt voor ‘wearables’ de komende 5 jaar weer flink groeien. IDC verwacht een jaarlijkse groei in aantallen van 18,3 procent.
Smart watch
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

In 2016 werden no 102 miljoen ‘wearables’ verkocht. Dat aantal zal in 2021 zeker 237 miljoen bedragen. Daarbij blijft de smart watch het favoriete apparaatje. In 2016 werden in totaal 49 miljoen slimme horloges verkocht. Dat aantal zal de komende 5 jaar verdrievoudigen. Daarmee laten de smart watches de slimme polsbandjes achter zich. Vorig jaar werden daar nog bijna even veel (48,7 miljoen) van verkocht als van smart watches maar de vraag hiernaar zal veel minder sterk groeien: 3,4 procent per jaar.

Dat de vraag naar wearables dit jaar weer flink aantrekt, komt volgens IDC doordat er nieuwe leveranciers op de markt verschijnen en nieuwe soorten wearables. Ook neemt het aantal winkels toe waar de apparaatjes te koop zijn.

Kleding

IDC verwacht ook een sterke groei van wearables in de vorm van een kledingstuk. Dat vereist echter wel dat dat leveranciers nauw samenwerken met de mode-industrie. Aan de ene kant is dat noodzakelijk voor aantrekkelijke designs, maar aan de andere kant profiteert de leverancier dan wel van de vaak enorme distributienetwerken van de mode-industrie.

Daarnaast wordt een forse groei verwacht van wearables die in het oor worden gedragen. Zij kunnen een vervanging vormen voor ‘oortjes’, als ze voorzien worden van innovatieve technologie.

Gespecialiseerde smart watch

De vraag naar smart watches bleef de afgelopen jaren achter, onder meer doordat de horloges niet aan de verwachtingen van gebruikers voldeden. IDC denkt dat een sterkere verdeling in niches voor een sterke groei kan zorgen. Dat betekent dat er speciale smart watches zullen komen voor kinderen en sporters, maar ook dat er speciale lijnen worden uitgebracht die vooral luxe of lifestyle zullen zijn.

Eind 2016 meldde Gartner al dat bijna 30 procent van de smart watches ongebruikt in de kast ligt. Redenen hiervoor zijn dat gebruikers ze niet erg boeiend meer vinden, slecht bruikbaar of dat ze kapot zijn. Dat cijfer is al sinds 2013 onveranderd, dus nieuwe mogelijkheden die de leveranciers in de tussentijd hebben toegevoegd, hebben daar weinig aan kunnen veranderen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in