Innovatie & Strategie

Klantinteractie
smartphone in hand

We kopen steeds vaker via de smartphone

Toch loopt Nederland nog fors achter op VS waar e-commerce al voor 30 procent mobiel is

© Pixabay CC0
6 april 2017

Toch loopt Nederland nog fors achter op VS waar e-commerce al voor 30 procent mobiel is

Online winkelen via de smartphone neemt rap toe in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone, groeide vorig jaar met maar liefst 68% ten opzichte van 2015.

Het aantal aankopen via smartphones steeg van 8,9 miljoen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Daarmee groeide het aandeel van de smartphone 6% naar 9%. Ondanks deze rappe groei van mobiel worden nog steeds verreweg de meeste (74%) online aankopen via een laptop- of desktopcomputer gedaan, waarbinnen de desktop nu wel iets minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34% naar 31%). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14% van alle online aankopen.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org noemt het opvallend dat transacties met de smartphone, ondanks de sterke stijging, toch nog geen 10% uitmaken van alle online betalingen: "We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70%. Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan, maar zal de achterstand door het gebruik van nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce-apps in de komende jaren kleiner maken.”

Aankoopcategorien m-commerce in 2016

 

De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13%), telecom (11%) en fashion (10%). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268%) en fashion (+214%).

'Mobiel' is vaak toch nog thuis

Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeide; ook het gemiddelde aankoopbedrag via de smartphone nam toe. Met 21% naar gemiddeld 68 euro per transactie. Het gemiddelde aankoopbedrag via de tablet steeg met 4% naar 104 euro.

Binnen het betalingsverkeer via smartphones is een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. iDEAL versterkt haar positie binnen smartphonebetalingen en is inmiddels ook in dat segment de meest gebruikte betaalmethode. 47% van alle aankopen die via de smartphone worden gedaan, wordt betaald met iDEAL. In 2015 lag dit aandeel nog op 39%. Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards (van 22% naar 16%) en PayPal (van 10% naar 7%).

Mobiele aankopen worden het liefst thuis gedaan. 81% van de respondenten geeft aan de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. Bij de tablet is dit zelfs 96%. 

iDeal favoriet
Taartgarfiek

iDEAL versterkt haar aandeel binnen dit segment: bijna de helft van deze aankopen wordt inmiddels via iDEAL betaald (van 39% naar 47%). Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

De totale online markt groeit in 2016 met 22% als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Het betaallandschap blijft daarbij nagenoeg stabiel ten opzichte van 2015. Het aandeel van iDEAL neemt licht toe van 56% naar 57%. AfterPay laat de grootste groei zien in aantal aankopen (+49%) en ziet haar aandeel groeien van 2% naar 3%. Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van 18%. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel daalt van 4% naar 3%.

Lees meer over
Zie ook Innovatie & Strategie op AG Connect Intelligence
Reactie toevoegen