Overslaan en naar de inhoud gaan

Wifi belangrijker dan seks, chocolade en alcohol

En dat geldt dan niet in de eerste plaats voor de constatering dat wifi voor 40,2 procent van de respondenten de belangrijkste dagelijkse behoefte is. Daarmee scoort wifi hoger dan seks (36,6 procent). Dat verschil is groter dan de foutenmarge bij de gekozen steekproefomvang. Chocolade en seks scoren nog lager, met 14,3 respectievelijk 8,9 procent. Als je de gemiddelde scores berekent op de ranking van 1 tot 4 die de respondenten gevraagd werd aan te brengen, scoort wifi 3.
Free wifi

0, seks 2,8, chocolade 2,3 en alcohol 1,9.

Dat mobiele werkers veel belang hechten aan een verbinding met internet, dat is nog wel te begrijpen. Maar een onderzoeksuitkomst die echt te denken geeft, is dat mobiele werkers weinig schroom hebben op het vlak van onveilig wifi-en. 72 procent zegt op luchthavens gratis Wi-Fi-verbindingen te gebruiken als die beschikbaar zijn. Dat doet men bovendien bij voorkeur gratis. 73 procent heeft nog nooit betaald voor Wi-Fi op luchthavens voor zakelijk gebruik en voor persoonlijk gebruik is dat zelfs 78 procent. Overigens gebruikt met de smartphone in dergelijke gevallen wel voornamelijk privé. Maar eventuele besmettingen die men daarbij oploopt, blijven natuurlijk niet privé. 63 procent gebruikt liever Wi-Fi hotspots dan mobiele dataverbindingen, en de belangrijkste reden daarvoor zijn de kosten, gevolgd door gemak en verbindingssnelheid.

Bewust genomen risico

Dat dat onveilig is, dat realiseren velen zich wel. 66 procent van de respondenten zegt zich zorgen te maken over de informatiebeveiliging bij het gebruik van gratis wifi-hotspots. Wat overigens impliceert dat dat een derde zich van die risico’s niet bewust is. Ondanks de geuite zorgen blijft 42 procent bedrijfsinformatie raadplegen via publieke Wi-Fi-verbindingen. Men hecht ook verhoudingsgewijs weinig waarde aan het eventueel uitlekken daarvan. Slechts 9 procent vermeldt verlies van bedrijfsinformatie als één van de belangrijkste angsten bij diefstal of verlies van hun mobiele apparatuur. Ter vergelijking: Zes keer zoveel ondervraagden maken zich meer zorgen over het verlies van contactinformatie (57 procent), terwijl bijna de helft (49 procent) vooral bang is foto’s te verliezen

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel organisaties nalaten om onveilig wifi-en tegen te gaan. De helft van alle ondervraagde mobiele professionals zegt dat hun organisatie het gebruik van een privé apparaat (smartphone, tablet, laptop, etc. ) toestaat voor de toegang tot bedrijfsinformatie en systemen via publieke of remote wifi-verbindingen.

Meer voorlichting nodig

“Bedrijven en mobiele professionals hebben verschillende prioriteiten met betrekking tot wifi-connectiviteit”, constateert Patricia Hume, chief commercial officer van iPass Hume. “Medewerkers gebruiken grote hoeveelheden waardevolle data op hun smartphones, maar maken zich minder zorgen over het verliezen van gevoelige bedrijfsinformatie dan persoonlijke informatie. Daaruit blijkt het belang van organisaties hun medewerkers beter voor te lichten over de veiligheidsrisico’s van mobiel werken en richtlijnen daarvoor. In het huidige wifi-landschap moeten mobiele professionals worden uitgerust met de tools om altijd en overal te kunnen werken, terwijl men tevens moet voorkomen dat bedrijfsinformatie wordt ontvreemd via publieke wifi-verbindingen.”

Het onderzoeksrapport is in te zien op de website van iPass.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in