Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale transformatie

Ruim 17 jaar geleden was de wereld in rep en roer. Door de millenniumbug zouden alle reeds lang operationele administratieve en processystemen stilvallen.
Digitale transformatie
© CC0 1.0
CC0 1.0

Kosten (400 miljard dollar) nog moeite werden gespaard om het achterstallig onderhoud te corrigeren. Het waren gouden tijden voor IT-dienstverleners en freelancers. Hoe meer kennis je had van oude programmeertalen en besturingssystemen des te hoger was je marktwaarde.

De call-to-action van nu is die van de digitale transformatie. Zonder digitaal transformatieprogramma heeft, volgens de gezamenlijke IT-advies- en dienstensector, een onderneming geen overlevingskans. Vanwaar deze plotselinge urgentie? Of zijn de reeds lang aanwezige mogelijkheden tot vernieuwing niet benut omdat het allemaal zo goed ging?

Spoedoperaties

Ja, de digitale transformatie van een onderneming is anno 2017 voor veel organisaties een noodzakelijk aandachtspunt. De implementatie van een digitale procesuitvoering en informatiehuishouding enerzijds en een vergaande digitale communicatie en interactie met klanten, burgers en ketenpartners anderzijds, is nodig. Dit om sneller, flexibeler en vooral goedkoper te kunnen opereren. Het is ook noodzakelijk om een tegenwicht te vormen tegen nieuwe ondernemingen die volledig digitaal zijn ingericht en communiceren: ondernemingen zonder kostbare legacy van oude producten, systemen of ‘traditionele klanten’ en die hun processen en organisatiestructuur zo lean en mean mogelijk hebben ingericht. Ze richten zich, met een lage costbase, op veel voorkomende transactie-intensieve en margerijke processen of processtappen. Ze halen de krenten uit de businesspap van de gevestigde partijen. Dat die daardoor plotseling tot allerlei digitale spoedoperaties moeten overgaan, ligt voor een belangrijk deel aan henzelf.

Onaantastbare koninkrijken

De continue economische groei liet het toe dat organisaties structuren en processen in het leven hielden die verre van efficiënt waren. Afdelingen waren onaantastbare koninkrijken binnen een bedrijf en hadden hun eigen systeem- en applicatievoorkeur. De gegevenshuishouding was gericht op de producten die de afdeling vertegenwoordigden en niet op de klanten die werden bediend. Klantinformatie was van de afdeling en werd niet als essentiële organisatiekennis gedeeld. Gemiddeld zijn er in iedere organisatie vier (oplossingen of) locaties waar ongestructureerde informatie (content) wordt opgeslagen. Ieder met een eigen ontsluitingsmethode en begrippenkader. Het maken van een universeel klantbeeld of het doen van data- of contentmining worden daardoor niet eenvoudig.

Dit terwijl er al ruim 15 jaar oplossingen voor Enterprise Applicatie Integratie, Search, Business Intelligence, Content Management en Business Process Management beschikbaar zijn.

Tien jaar geleden

De vele spoedoperaties worden mooi verpakt. Een vaak gehoorde CEO-boodschap is: ‘De klant wil 24/7 digitaal met ons werken en communiceren, dus moeten we wel vergaand automatiseren met een nadruk op selfservice-applicaties. En als gevolg daarvan moeten we reorganiseren en mensen ontslaan.’ Natuurlijk is de beschikbare IT-infrastructuur sterk veranderd en heeft iedereen nu een krachtige zakcomputer bij zich. Maar de internetdichtheid en het computergebruik zijn in Nederland altijd hoog geweest. Een goed ontworpen en hecht geïntegreerd webformulier kon 10 jaar geleden al net zoveel als de huidige app op een mobiele telefoon. De infrastructuur en de tooling waren er, maar de wil om daar goed gebruik van te maken en je als bedrijf te onderscheiden van je collega-branchegenoten werd in de toenmalige luxe van het verdienmodel gesmoord.

Overlevingsagenda

Nu dat verdienmodel door de komst van de new-kids-on-the-block onder druk staat, is het gedaan met de rust. Er moet nu hard gewerkt worden aan een multidisciplinaire overlevingsagenda. Het verlagen van de costbase, het behouden van de huidige klantenbase, het vernieuwen van de 24/7-dienstverlening, het rationaliseren en digitaliseren van de processen en het uniformeren en consolideren van de gegevensverzamelingen. En dat met minder inkomsten en in een wereld waarin vernieuwing niet meer jaren duurt maar maanden. In een wereld waarin de nieuwe specialisten liever zelfstandig werken voor flexibele en disruptieve start-ups in plaats van bij traditionele en als behoudend ervaren organisaties. Wellicht dat als er eerder begonnen was met echte organisatiebrede vernieuwing de nu ontstane urgentie voor digitale transformatie minder zou zijn. Toch iets van het kalf en de put?

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in