Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle wil iedereen in de cloud

Het gaat goed met Oracle. De groei in cloudsales, die dit kwartaal voor het eerst de on-premise-licentieverkoop overtreft, is de belangrijkste motor achter het financiële succes. Blind meegaan in deze cloudhype is echter niet altijd aan te raden.
cloud
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Kijk eerst of je organisatie wel echt behoefte heeft aan nieuwe cloudsoftware en op welke wijze dit debedrijfsprocessen daadwerkelijk gaat verbeteren. Instappen lijkt nu waarschijnlijk financieel aantrekkelijk, maar kan uiteindelijk een stuk duurder uitpakken.

Pas drie jaar geleden maakte Oracle – relatief laat – zijn intrede in de cloudbusiness. Het was een radicale switch, waarbij alle software opnieuw werd gecodeerd en een aantal forse overnames volgden.

Bovendien gaat elk salesgesprek sindsdien alleen nog maar over cloud. Oracle-verkopers krijgen enorme bonussen bij het sluiten van clouddeals en hebben daarbij de vrijheid grote kortingen aan te bieden. Bij bestaande klanten wordt ook met regelmaat een bekende Oracle-truc van stal gehaald: het creëren van commercieel momentum door een audit uit te voeren. Is die audit in financieel opzicht negatief voor de klant, dan biedt Oracle aan de claim voor een groot deel kwijt te schelden als de klant overstapt op cloudsoftware.

Financiële prikkels

In september kondigde Oracle bovendien een nieuw ‘Bring your own license’-programma aan. Daarmee kunnen klanten voortaan hun bestaande Database, Middleware en Analytics-licenties gebruiken voor de cloud-variant ervan. Met het nieuwe ‘Universal credits’-model kun je voor een vast bedrag verschillende cloud-diensten met elkaar afwisselen – net wat je op dat moment nodig hebt. Oracle zet dus op verschillende manieren financiële prikkels in om nieuwe en bestaande klanten de cloud in te krijgen. Dat betekent niet dat organisaties geen profijt kunnen hebben van cloud – integendeel. Maar voor Oracle-klanten is het wél cruciaal om deze werkwijze van Oracle te kennen, omdat dit direct van invloed is op hun financiële situatie.

Duurder

Het gevaar is namelijk dat een organisatie zich laat verleiden door een aantrekkelijke clouddeal, zonder te kijken of dit wel aansluit bij de behoeften van de organisatie. Vaak wordt er alleen maar gekeken naar wat het op korte termijn oplevert en is men op lange termijn juist duurder uit. Bijvoorbeeld omdat het cloudproduct niet precies blijkt te kunnen wat het oude product kon, omdat daar veel maatwerk bij kwam kijken. Of omdat de prijs van het cloudcontract, dat meestal geen lange looptijd kent, na twee jaar ineens fors omhoog gaat. Bovendien is het bij cloudcontracten net zo goed mogelijk om out-of-compliance te geraken.

Behoeften

Om te voorkomen dat je blind de cloud instapt, is het zaak een gedetailleerd overzicht op te stellen van alle huidige Oracle-producten in de organisatie, inclusief de contractuele afspraken en het (verwachte) gebruik ervan. Zorg ook dat je de organisatiebehoeften in kaart brengt en neem Oracle’s voorwaarden voor de cloud goed door. Een dergelijke goede voorbereiding levert drie voordelen op:

1. Audits

Je weet of je risico loopt bij een eventuele audit van Oracle en kunt de complianceproblemen tijdig wegwerken (en misschien zelfs die hele audit voorkomen). Zo kunnen Oracle-verkopers dit tijdens onderhandelingen niet in hun voordeel gebruiken.

2. Onderhandelingspositie

Je staat bovendien sterker in onderhandelingen als je precies weet wat je hebt en waar de organisatie naartoe wil. Je schaft alleen een cloudproduct aan als de organisatie daar beter van wordt. Bovendien maakt dit het makkelijker om clausules af te spreken, bijvoorbeeld dat de prijs niet verandert als Oracle zijn voorwaarden aanpast.

3. Exit-strategie

Je kunt een exit-strategie opstellen. Mocht de cloudsituatie uiteindelijk niet het gewenste voordeel opleveren, dan is het fijn dat er nog een financieel aantrekkelijke uitweg is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in