Overslaan en naar de inhoud gaan

Slimme technologie verplicht

Eén van gevolgen van de financiële crisis is de behoefte aan meer transparantie en inzicht in wat er gebeurt in financiële markten. Om die reden neemt compliancy daar een steeds prominentere rol in.

Op Europees niveau zijn de MiFID (Markets in Financial Instrument Directive) voorschriften en inmiddels ook al de MiFID II-voorschriften opgesteld.

Deze voorschriften waarborgen dat in toenemende mate alle vormen van communicatie binnen financiële instellingen die met een transactie te maken hebben moeten worden vastgelegd. Of het nu gaat om een simpele e-mail, een (mobiel) telefoongesprek of nieuwere communicatiemethodes zoals een call via Skype for Business: alles moet worden gelogd. Dat vergt vooral in de wereld van financiële transacties en dealingrooms dat alle communicatie continu gemonitord dient te worden.

Veel financiële instellingen worstelen met deze zogenaamde ‘compliancy risks’. De vormen van communicatie zijn diverser dan ooit tevoren, wat niet alleen een algemene audit vereist, maar ook een technische scan van de systemen die gebruikt worden. Bovendien is daar het afgelopen decennium het steeds toenemende gevaar van cybercrime bijgekomen.

Behalve operationeel risico brengt een regelgeving als MiFID ook het gevaar van grote boetes en reputatieschade met zich mee. Slimme technieken om alle vormen van communicatie vast te leggen, op te slaan en terug te halen, maken die monitoring echter eenvoudiger dan ooit tevoren. Te vaak blijft de aanpak nu nog hangen op alleen onderzoek, terwijl de technieken beschikbaar zijn om het echt toe te passen. Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die zich het best en het snelst aanpassen aan deze nieuwe regels dan ook het grootste competitieve voordeel kunnen behalen en een grote stap zetten ten opzichte van hun concurrenten. De komende periode wordt in de financiële markten wat dat betreft dan ook belangrijker dan ooit.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in