Management

Juridische zaken
Service

Software Asset Management is geen keus meer

Microsofts Software Asset Mangement Compliance: Trojaans paard of ultieme klantenservice?

 

11 augustus 2017

Organisaties geven ook dit jaar weer meer geld uit aan software, blijkt uit de laatste cijfers van Gartner. Daarmee nemen ook de financiële risico’s toe. Dat maakt het managen van software een cruciale activiteit voor elk bedrijf. Grote leveranciers als Microsoft bieden zelfs gratis tools aan om dit te doen. Dat klinkt mooi, maar moet je daar als gebruiker wel zo blij mee zijn?

 

In de afgelopen maand is er de nodige commotie ontstaan over het softwarelicentiecontrole-apparaat van Microsoft. Naast zijn bestaande licentie-compliance-verificatie (in de volksmond beter bekend als audit), promoot Microsoft sinds kort ook actief zijn gratis software-assetmanagement-(SAM)-programma. Het lijkt erop dat Microsoft meer ownership wil over het SAM-proces. Volgens de softwareleverancier zelf verschillen de twee programma’s wezenlijk van elkaar.

In een blog schrijft Patama Chantaruck, General Manager of Worldwide Software Asset Management Compliance, over Microsofts SAM-programma: het is ‘een vrijwillige dienst, bedoeld om bedrijven te helpen inzicht te krijgen, licenties te optimaliseren en risico’s te minimaliseren.’ Het auditprogramma daarentegen is een ‘verplichte controle van het gebruik van Microsoft-producten en -diensten, ontworpen om er zeker van te zijn dat klanten hun licentie niet misbruiken en om Microsofts intellectuele eigendommen te beschermen’.

Trojaans paard

Het artikel van Chantaruck wordt met de nodige scepsis ontvangen. Het als geste verpakte SAM-programma van Microsoft wordt door velen gezien als een Trojaans paard en zelfs als een zekere voorbode van een audit. Veel Microsoft-gebruikers vragen zich dan ook terecht af wat ze moeten doen als Microsoft ze een mooie aanbieding voor het SAM-programma doet. Zeg je nee, dan ben je direct verdacht. Maar wat gebeurt er als je ja zegt? Het is bekend dat audits al jaren onderdeel zijn van het verdienmodel van de grote softwareleveranciers – het is vooral een middel om meer software te verkopen.

Microsoft staat daarbij ook nog eens bekend als een van de meest actieve auditors. Het lijkt er dan ook sterk op dat het SAM-programma voor Microsoft vooral een methode is om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen van de stand van zaken bij klanten. Een beeld dat gebruikt wordt om te bepalen of het zinnig is een audit uit te voeren. De softwareleverancier wil van tevoren namelijk zeker weten dat een audit, waar een duur consultancybureau voor moet worden ingehuurd, meer oplevert dan het kost. En laat het SAM-programma nu precies die informatie bieden.

Wat te doen?

Microsoft heeft de promotiemachine voor het programma inmiddels flink aangezet. Op Microsoft Inspire, de jaarlijkse partnerconferentie in Washington DC, was er een grote verscheidenheid aan sessies over software-assetmanagement, met omschrijvingen als: ‘The SAM opportunity in enterprise has never been bigger. Learn about Microsoft's plan for enterprise and industry accounts, and how you can build new revenue streams with SAM.’ Microsoft stuurt behoorlijk op zijn eigen SAM-dienst en maakt daar zeker geen geheim van. 

Dus wat moet je doen als er een brief op de mat ploft waarin Microsoft zijn SAM-dienst aanbiedt? Voor organisaties die zelf al actief hun software managen, is die vraag niet eens zo relevant. Zij weten precies welke Microsoft-licenties ze in huis hebben, welke software gebruikt wordt en hoe de kostenstromen lopen. Kortom: ze hebben niks te verbergen. Behoor je tot de categorie bedrijven die nu al wel in paniek raakt van het vooruitzicht van Microsofts voorstel? Dan is de kans groot dat je de zaakjes intern nog niet goed op orde hebt en is dit hét moment om wel serieus met SAM aan de slag te gaan. Structureel, met een eigen programma, zodat je altijd weet wat je hebt en wat je gebruikt. Dan kun je Microsoft altijd met vertrouwen tegemoet treden, welk voorstel het bedrijf ook doet.

 

Reactie toevoegen