Management

IT beheer
Zorgrobot

Turbulentie in de zorgsector

Er zijn al initiatieven van groepen burgers die hun eigen zorgcoöperatie beginnen

Zorgrobot Zora © Ria van Rijn
7 maart 2017

In nummer 1 (2017) van AG Connect werd ik getroffen door een artikel van Robert Kromkamp over het geautomatiseerd installeren van nieuwe software om de beheerders van IT-systemen te ontzorgen. Hij heeft het daarbij specifiek over de zorg.

Hij geeft enkele redenen waarom de druk op de IT-afdelingen in de zorgsector toeneemt:

  1. zorgorganisaties staan financieel onder druk;
  2. de kwaliteitseisen nemen toe, met name door eisen van patiënten.

IT-beheer is niet mijn expertise, maar hij bevestigde vanuit deze invalshoek mijn beeld van de IT in de zorgsector: de IT-kennis en digitale vaardigheden van zorgprofessionals zijn beperkt en de expertise van de IT-afdelingen loopt achter op die in andere branches.

Zorgwekkend

Dit is zeer zorgwekkend, want de zorgkosten en de kwaliteit van zorg zijn inmiddels belangrijke politieke en maatschappelijke thema’s. De afgelopen jaren heeft dat geleid tot de majeure operatie van de decentralisatie van de zorg en ondersteuning van jongeren en volwassenen naar de gemeenten. In ieder geval rond de pgb’s is dit na ruim twee jaar nog niet stabiel en wordt alles binnenkort weer anders. Er zijn nog andere veranderingen in wet- en regelgeving te verwachten, die een behoorlijke impact zullen hebben op de verandercapaciteit en het verandervermogen van zorgorganisaties.

En daar blijft het niet bij:

  1. Robotisering van de zorg is een kwestie van tijd. Die zal bijdragen aan de kwaliteit, zoals die ervaren wordt door medewerkers (denk aan tilrobots), maar ook door patiënten en hun naasten (denk aan activering met zorgrobot ZORA).
  2. Allerlei ontwikkelingen rond e-health en domotica maken dat mensen langer gezond en veilig thuis kunnen blijven wonen.
  3. De zorgsector bestaat uit complexe ketens van activiteiten en verantwoordelijkheden, die maken dat informatie veelvuldig, maar ook veilig en met oog voor privacy, gedeeld moet worden om de primaire processen van een individuele partij in de keten efficiënt en uitvoerbaar te houden.

Al deze tekenen wijzen erop, dat IT ook in de zorgsector disruptief (letterlijk: verwoestend) kan worden. Met name waar gezorgd wordt (care, in tegenstelling tot genezen: cure) kan de impact groot zijn. Er zijn nu al initiatieven van groepen burgers die hun eigen zorgcoöperatie beginnen. Er zijn ‘brokers’ die bemiddelen tussen zelfstandige zorgprofessionals (om allerlei redenen een steeds groter wordende groep) en mensen die met een pgb zelfstandig zorg kunnen inkopen. De broker verzorgt de roosters, de communicatie, de declaraties, betaalt de zorgprofessionals en ontzorgt zo alle betrokkenen.

Zakkenvullers

Dergelijke ontwikkelingen hebben het maatschappelijke tij mee. Grote zorginstellingen kleeft immers het imago aan dat het zakkenvullende bureaucratieën zijn, die hun patiënten in vuile luiers laten zitten en hun personeel uitbuiten.

Het zullen turbulente tijden worden in de zorg, die alle betrokkenen hard kunnen raken. En inderdaad: de IT-afdeling kan zijn tijd (en kennis en kunde) dan beter besteden aan het implementeren van nieuwe toepassingen dan aan het arbeidsintensief onderhouden van de oude.

Reactie toevoegen

1
Reacties
Atilla Vigh 07 maart 2017 12:57

Ria, met name punt 3 is relevant. Het is zelfs zo erg dat de overheid daadwerkelijk geld geeft aan zorgaanbieders (ketenvergoeding) als dat betekent dat deze zorgaanbieder goedkoper moet acteren, dan hij zou willen (broodroof). Nogmaals een bewijs dat de zorg geen commerciële markt is. In echte keten zouden de dure aanbieders vanzelf eruit vallen.