Management

Klantinteractie
Klant

Vijf tips voor tevreden eindgebruikers

5 tips voor eindgebruikers, hoe ze het beste kunnen omgaan met automatiseerders

Prospects ontdekken, tot klant maken en zorgen dat ze niet weglopen is belangrijker dan ooit © CC0 Public Domain,  Geral1
28 april 2017

De meeste artikelen over automatiseren worden geschreven vanuit het perspectief van de automatiseerder. Maar hoe zit het met de eindgebruiker?

 

 

Het eerste belang voor de automatiseerder is een simpel onderhoudbare omgeving. Daar kan later veel geld aan worden verdiend. De tevredenheid van de eindgebruiker staat niet automatisch hoog op de agenda. Hier volgen een aantal tips voor de eindgebruikers om ervoor te zorgen dat watd opgeleverd wordt, ook aan zijn verwachtingen voldoet..

Tip 1. Laat de stukken altijd door de IT-afdeling maken.

Als je zelf plannen of analyses maakt, is de kans groot dat je essentiële zaken vergeet. Op de IT-afdeling weten ze wel wat er in de stukken moet staan. Laat ze daarom zelf de stukken maken. Dan kun je ze beoordelen en onduidelijkheden laten uitleggen en verbeteren.

Tip 2. Laat het achterste van je tong zien.

Als je in de stukken van de IT-afdeling ontdekt dat er zaken ontbreken die later in je voordeel zullen werken, moet je ze dan melden? Aan het eind van het project komt er een moment dat je met de IT’ers moet afrekenen. Denk je dat zij dan nog je vrienden zijn die je uit de brand helpen bij productieproblemen? Je kunt beter open kaart spelen. Misschien kost dat nu wat meer, maar dat komt de samenwerking ten goede.

Tip 3. Houd je niet van de domme.

Is het verstandig om te doen alsof je het niet begrijpt of achteraf niet begrepen hebt? Laat de IT’ers het nog maar een keertje uitleggen. Maar het is niet zo handig als je dom overkomt bij de IT-afdeling. Ze zullen je niet serieus nemen en het project naar zich toe trekken. Je kunt je beter in IT verdiepen en trainingen volgen om een volwaardige gesprekspartner te worden.

Tip 4. Werk met modellen.

IT’ers kicken op modellen. Ze maken de mooiste plaatjes en diagrammen met blokjes en lijntjes. Van iets simpels maken ze graag iets complex om tot de mooiste oplossing te komen. Daar praten ze dan over en gebruiken de modellen als uitgangspunt voor het programma. Het model geeft wel inzicht of de IT’ers het hebben begrepen, maar besef altijd dat het model slechts een deel van de werkelijkheid laat zien. Er wordt altijd een beperkt aantal aspecten van het programma weergegeven. Als het programma wordt opgeleverd, denk je misschien: ‘Maar dit is helemaal niet wat ik had bedoeld!’ Probeer dus ook te bedenken wat er achter het model schuilgaat. Hoe gedraagt het programma zich in onze omgeving en wat merken wij ervan op de werkplek.

Tip 5. Wees niet arrogant.

‘Ik ben de klant en zonder mij zou de IT-afdeling niet bestaan.’ Met deze houding proberen sommige gebruikers hun onzekerheid en onkunde te verhullen. Het dient het project niet en komt de samenwerking niet ten goede. Je kunt je beter als teamlid opstellen en doorvragen als je iets niet begrijpt. Door de vragen gaat de IT’er je ook beter begrijpen en verwerkt de antwoorden in de programmatuur. Communicatie is het smeermiddel van projecten. Zorg dat de raderen blijven draaien.

 

Reactie toevoegen